Tips

4 redenen en 23 manieren om oude content nieuw leven in te blazen

4 min lezen

Hoe vroegere informatie en adviezen je business verder helpen

Je hoeft niet lang te ondernemen om een lange lijst te hebben aan tips die je gedeeld hebt op social media, trainingen en presentaties die je gaf, whitepapers en E-books die op de stoffige plank belandden en blogposts van minstens een jaar oud. Of een videoserie die onaf is. Of zelfs een boek, dat je al lang niet meer verkoopt… omdat het oude content bevat.

In plaats van elke keer nieuwe content te bedenken, kun je oude nieuw leven in blazen. Waarom en hoe? Dat leg ik je uit.

Waarom oude content hergebruiken?

1.Voor het gemak

Verouderde blogs, socialmediaberichten en andere content van een of meer jaren terug krijgen in minder tijd en met meer gemak een nieuw leven. De basis staat namelijk vaak al. Je hoeft ze vaak enkel up to date te brengen op basis van de zaken die je inmiddels bijgeleerd en ervaren hebt, nieuwe ontwikkelingen in je branche en veranderingen in je bedrijf.

Hoe?

  1. Oude blogs redigeer je eenvoudigweg en herplaats je op de datum van vandaag. Deel ze regelmatig op je socialmediakanalen en verspreid ze opnieuw in je nieuwsbrief
  2. Voeg vernieuwde blogs met hetzelfde thema samen in een nieuwe blog, die doorlinkt naar de verschillende blogposts
  3. Het is niet gemakkelijk om oude berichten te achterhalen op je socialmedia-accounts, tenzij je ze geautomatiseerd hebt. Ga je blogposts na. Schrijf nieuwe en herschrijf oude tips en maak en lijst met berichten, bij voorbeeld in Word, en plan ze opnieuw in
  4. Lees de informatie in je oude training, presentatie, E-book of boek en dergelijke opnieuw door.
    Tip: print het uit en houd een kantlijn aan. Dat leest lekkerder en geeft je direct de gelegenheid gemakkelijk aantekeningen te maken.
    Beoordeel eerst of de inhoud alleen aanvulling en kleine veranderingen nodig heeft of herschreven moet. En of het de moeite van je aandacht en tijd waard is. Voortschrijdend inzicht en ontwikkelingen in je vak zorgen nog weleens dat je tekst op de schop moet. Of zelfs in een ander vat gegoten. Spar er daarom ook eens over met anderen voordat je de beslissing neemt hem te vernieuwen of weg te gooien.

2.Voor je online vindbaarheid

Voor je vindbaarheid op Google is authentieke, waardevolle content essentieel. Hoe meer waardevolle content er verschijnt op verschillende platforms, des te hoger je klimt op zijn ladder. Google brengt vernieuwde online content weer onder de aandacht. Oude content, daar doet Google weinig mee. Met nieuwe des te meer.

Hoe?

  1. Door je content een nieuwe jas te geven, inhoudelijk naar wat jij inmiddels bijgeleerd hebt en qua marketing volgens de huidige regels en trends, zoals SEO en storytelling
  2. Door de content opnieuw te delen en te verspreiden over het Internet. Je blog deel je opnieuw in je nieuwsbrief en socialmediakanalen. Je haalt er gemakkelijk tips uit voor Twitter en Facebook, voorzien van een mooie, aansprekende en relevante afbeelding
  3. Overweeg je blog te vernieuwen voor een gastblogplatform. Verander de titel en genoeg van de inhoud om te voorkomen dat Google hem niet oppikt in zijn ranking, omdat hij hem als duplicaat beschouwt van je oude blog.

3.Het verhoogt de kwaliteit van je content

Ik had het er al over: voortschrijdend inzicht. Je leert steeds bij als specialist en als ondernemer. Jouw kennis en ervaring sijpelt door in je content en verhoogt de kwaliteit van je boodschap. Je integreert gemakkelijk nieuwe marketingtechnieken in oude berichten. Daar kijkt je doelgroep naar. Die houdt niet van oude content, geplaatst op de oude manier. En Google kijkt ernaar: kwaliteit gaat boven kwantiteit.

Hoe?

  1. De nieuwe marketingtrends gaan in op zichtbaarheid, interactie en klantbeleving
  2. Share buttons en een reactieformulier bij je blog/vlog
  3. Vraag je klanten om een inteview over hoe zij aankijken tegen jouw vak en vorm deze om in een blog
  4. Een call to action onder je content: laat lezers/kijkers/bezoekers iets doen
  5. Schrijf een wedstrijd of challenge uit
  6. Storytelling: laat jezelf en de mensen achter je bedrijf zien. Je leveranciers, je klanten, laat ze aan het woord. Geef kijkjes achter de schermen.

4.Voor een groter bereik

Je giet je boodschap in een andere vorm. Je oude content kun je daarnaast gewoon updaten. Zo heb je meerdere kanalen om dezelfde content te verspreiden. Multi-channelmarketing heet dat.

Hoe?

  1. Je maakt van een blog (ook) een video en plaatst hem op Facebook via Vimeo of YouTube
  2. Je deelt de informatie uit een oude training op in verschillende blogposts, vernieuwd natuurlijk, en plant ze in op je website
  3. Je maakt een infographic van een oude presentatie
  4. Je maakt een infographic van een blog en maakt die up to date met nieuwe cijfers uit een recente presentatie
  5. Je verzamelt je oude blogposts van een bepaald thema en blaast hen nieuw leven in in de vorm van een boek, uitgebreid met tips, voorbeelden en verhalen. De blogposts vernieuw je op je website met de datum van vandaag
  6. Maak van je interviews podcasts en een inspiratie- of expertiseboek
  7. Vorm data uit je opdrachten en klantenbestand om in  whitepapers a la ‘case study’s’ en schrijf blogs over veelgestelde vragen van klanten
  8. Maak van je blog een video of podcast
  9. Vorm de tips in je blog om in een verhaal of andersom
  10. Gebruik hetzelfde thema voor verschillende (deel)doelgroepen, dus met verschillende invalshoeken.

Er zijn nog veel meer voorbeelden te bedenken om je content te laten herleven.

Je bereikt meer mensen uit je doelgroep wanneer je je content giet in meerdere vormen. De meeste mensen zijn visueel ingesteld, maar vaak in combinatie met audio en/of tekst. Door een combinatie van vormen te gebruiken, bedien je iedereen. Het maakt je content bovendien aantrekkelijker.

Om je meer inspiratie te geven over hoe je inhoudelijk goede content ceëert, heb ik een artikel geschreven over de 6 ingrediënten voor content die klanten trekt.

Mensen worden overstelpt door content en haken gemakkelijk af. De combinatie van vormen maakt jouw boodschap minder saai. Een andere vorm geeft je doelgroep bovendien een nieuwe ervaring, waardoor je boodschap anders en beter binnenkomt.
En daar kan niets tegenop!

Oude content in een nieuw maatkostuum bespaart je tijd. En tijd is geld. Zo buit je content uit tot op het bot. En je vergroot je bereik er ook nog mee! Je wilt uiteindelijk klanten trekken natuurlijk.

Esther van Vondel

Over de auteur
Wil jij een volgende stap maken met je bedrijf? Is je onderneming gegroeid en wil jij je marketinguitingen daar naadloos op aansluiten, maar mis je de tijd en/of kennis het goed te doen? Je kunt het uitbesteden aan of leren bij ons. Hoe dan ook: wij zorgen dat je marketingplan en je tekst doen wat ze moeten doen.
artikelen
Gerelateerde artikelen
Tips

Altijd een auto controleren voor een aankoop

2 min lezen
Tips

Tips om concurrentievoordeel te behalen

2 min lezen
Tips

Thuiswerken? 5 praktische tips

2 min lezen