Innovatie

Brain hacking, wanneer, op welke manier en waarom?

3 min lezen

Het voorgeprogrammeerde brein.

Is ons brein door brain hacking voorgeprogrammeerd? Ja, zonder dat we het bewust doorhebben, zijn we voorgeprogrammeerde wezens die het liefst standaard herkenbare en veilige patronen volgen. Deze patronen hebben we voornamelijk in onze jeugd aangeleerd en zijn doorgaans de overtuigingen, meningen en angstprojecties van onze opvoeders. Opvoeders zoals: (voor)ouders, cultuur, geloof, wetenschap en diverse leerprocessen.

De brain hacking, ofwel programmering, vindt dus voornamelijk in de eerste 7 levensjaren plaats. Dit wordt opgeslagen in ons onbewuste en emotionele deel van ons brein en vormt hiermee ons dagelijks referentiekader. Dit paradigma is de lens waarmee we naar onszelf en de rest van de wereld kijken. Het bepaalt ook ons handelen, meningen en overtuigingen en het heeft effect op hoe we ons dagelijks voelen en of we wel of niet succesvol zijn. Het vanuit onze jeugd opgebouwde breinarchief maakt onze visie dus per definitie niet objectief.

Overigens denken we wél dat we onze beslissingen volledig zelfstandig en bewust maken. Niets is echter minder waar.

Hoe werkt bewuste brain hacking?

Brain hacking is jezelf afvragen of de ogenschijnlijke waarheden, die je in je jeugd door anderen geleerd hebt en bent gaan geloven, ook jouw waarheden zijn. Als je onderbewustzijn vindt dat dit niet jouw persoonlijke waarheden zijn, ontstaat er een conflict tussen het onderbewustzijn en het bewustzijn.

Dit uit zich op diverse manieren, zoals: een onderhuids onbehagelijk gevoel hebben, niet weten welke functie je precies wilt uitoefenen, of geen harde beslissingen kunnen/durven nemen. Maar ook moeite hebben om je te binden aan een (zaken)partner, of niet durven kiezen voor jezelf omdat je onbewust wilt blijven voldoen aan de eis van je voormalige opvoeders.

Het is dus interessant in te breken (hacken) op die voorgeprogrammeerde denkprocessen die in je jeugd zijn ontstaan. Door te leren hoe je hersenen nu precies werken, kun je gemakkelijker, succesvoller en met minder frustratie je (zaken)leven inrichten zoals jij dat wilt.

Waarom persoonlijke brain hacking?

Alle menselijke breinen worden dagelijkse gehacked door media, overheden, overtuigingen van anderen, religie en andere (digitale) opvoeders die het brein doen laten geloven dat de informatie die verstrekt wordt volledig waar is. Vrijwel niets van de dagelijks, door ons ontvangen, informatie is objectief. Doordat je brein tegenwoordig circa 3500 nieuwe impulsen per dag moet verwerken, t.o.v. 100 – 150 impulsen honderd jaar geleden, moet het brein nog sneller informatie scheiden om adequaat te kunnen reageren.

Het scant nieuwe informatie dus heel snel, met een verwerkingssnelheid van circa 40 miljoen bits per seconde in het onderbewustzijn en beslist dan of die nieuwe informatie relevant of niet relevant is. Dit proces van verhoogde dataverwerking zorgt ervoor dat we oppervlakkiger worden in het leggen van emotionele contacten.

Als je bijvoorbeeld binnen de gezondheidszorg één patiënt ziet sterven, kun je soms lange tijd van slag zijn. Echter het brein beschermt zichzelf. Als je dag in dag uit mensen ziet sterven, bouwt het brein er een bepaalde immuniteit voor op om te voorkomen dat je emotioneel te zwaar beschadigd raakt. Dit stelt welzijnswerkers, verpleegsters en artsen in de gelegenheid hun vak jarenlang uit te voeren, zonder er emotioneel aan onderdoor te gaan.

Brain hacking is jezelf afvragen of de ogenschijnlijke waarheden, die je in je jeugd door anderen geleerd hebt en bent gaan geloven, ook jouw waarheden zijn.

Uit recent onderzoek van Mercer Inc. blijkt dat circa één derde van de medewerkers permanent op zoek is naar een nieuwe functie of een ander bedrijf. De reden hiervoor is omdat ze zich niet goed in hun vel voelen. Er is een disbalans tussen het bewuste en onbewuste brein. Ze verwachten zelf om binnen 12 maanden van baan te veranderen. Dit in tegenstelling tot de werkgevers, want die verwachten juist het hoog opgeleid personeel in huis te houden. Deze discrepantie kost het bedrijfsleven miljarden euro’s op jaarbasis.

Via de #brain #hacking technieken die door SparkWise zijn ontwikkeld, dwing je het brein keuzes te maken en duidelijker en oprechter te zijn over wat het nu wel en niet wil in het leven. Hierdoor wordt het voor jezelf als leidinggevende veel duidelijker welk pad het best bij je past. Welke stappen je moet nemen om je brein door persoonlijke brain hacking in de richting te bewegen, die meer bij je past qua persoonlijkheid.

Wij richten ons primair op leidinggevenden en hun medewerkers en leren hen de door ons ontwikkelde brain hacking technieken. Daardoor bouwen alle mensen binnen de organisatie betrokken meer individuele kennis op over de werking van het universeel werkende brein. Als je namelijk je eigen brein beter begrijpt, begrijp je automatisch de breinen van anderen ook beter. Ergo, minder conflicten.

Wij leren de breinen van Investeerders, Leden van de Raad van Bestuur of Advies, Ondernemers, CEO’s, CFO’s en andere leidinggevenden en hun medewerkers, hoe je door de inzet van de universele breinwetten veranderingen optimaal kunt inzetten, uitvoeren en kunt borgen. Hierdoor behaal je de gestelde doelen veel gemakkelijker, krijg je een soepel draaiende organisatie en minder uitstroom.

Ben je leidinggevende? Doe dan alvast de Neuro Quotiënt TEST en ontvang automatisch via e-mail gratis de 7 whitepapers, die meer inzicht geven in hoe het menselijk brein werkt.

Eddie Tjon Fo

Over de auteur
Founder of the SparkWise methode || Substitute Teacher Masters of Science & Communications TU Delft || Author Business.nl || Entrepreneur/investor with over 38 years of experience in business and brand development. Helping organisations to better structure their targets by using neuro scientific insights. Optimizing in-company processes. Complex and competitive analysis and strategic structures, financing, mergers & acquisition, investing, accelerating Internationally orientated companies to the next commercial level.
artikelen
    Gerelateerde artikelen
    Innovatie

    Slim en duurzaam idee verovert trapliftenbranche

    2 min lezen
    Innovatie

    Waarom is innovatie zo belangrijk?

    1 min lezen
    Innovatie

    Gerard Loode van Simplicate: “Is de positie van bekende CRM merken houdbaar?

    4 min lezen