Ondernemen

Burn-out voorkomen? Ondersteun het brein en lichaam preventief

3 min lezen

Langdurige stress veroorzaakt kortsluiting.

In het vorige artikel is het verschil tussen kort- en langdurige stress omschreven en hoe je in tijden van stress het lichaam kan ondersteunen met de juiste voeding en voedingssupplementen. Wanneer iemand een zware burn-out heeft dan is deze ondersteuning niet altijd voldoende.

We leggen graag uit wat er in een burn-out met het brein en daarmee het lichaam gebeurt. Uiteindelijk wil iedereen met een burn-out zo snel mogelijk genezen en wil je je weer fit en vitaal voelen. Met dit artikel willen we mensen bewust maken wat je preventief kunt doen om een burn-out grotendeels te voorkomen.

Daarnaast als je wel in een burn-out zit wat je kunt doen om dit proces zo kort mogelijk te laten duren met onder andere de juiste nutritionele ondersteuning.

De invloed van stress op het brein.

Via onderstaand filmpje wordt duidelijk gemaakt wat langdurige stress voor effect heeft op onder andere de hersenen. Mensen in een burn-out kunnen zelfs richting zware depressie gaan. Op langere termijn neemt het risico op Alzheimer ook toe.

Er ontstaat letterlijk kortsluiting in de hersenen. De synapsen die de juiste neurotransmitters moeten doorgeven om ons gelukkig te voelen werken niet of een stuk minder. Dit heeft met diverse verstoringen in het lichaam en het brein te maken. Tevens is het zenuwstelsel en het hormoonstelsel hier nauw bij betrokken. Je kan controle over de opbouw van stress krijgen door onder andere te bewegen en te mediteren. Wat echter niet in dit filmpje wordt vermeld, is dat het verbeterproces door de juiste voeding ondersteund dient te worden.

Bijnieruitputting en toxische stoffen.

In het filmpje heb je onder andere kunnen zien dat het hormoon cortisol een grote rol speelt bij stress situaties. Cortisol wordt voornamelijk door onze bijnieren aangemaakt en aangestuurd door de hypofyse in ons brein. Wat vaak lichamelijk gebeurt in tijden van stress, is dat er zich veel afvalstoffen in het lichaam ophopen. De bijnieren raken uitgeput door de constante aanmaak van cortisol.

Het verhoogde cortisol niveau heeft op den duur een nadelig gevolg voor de darmwand. Het slijmvlies dat de darmwand beschermt wordt afgebroken. Hierdoor veroorzaakt de darmflora ontstekingen, waardoor de slechte bacteriën kunnen overgroeien. Ook deze bacteriën geven afvalstoffen (toxines) af in het lichaam. Dit kan zelfs resulteren in darmwand perforatie waardoor deze toxische stoffen in de organen komen.

Overtollige afvalstoffen.

Afvalstoffen in het lichaam worden ontruimd door antioxidanten. Als er geen balans in het lichaam is tussen vrije radicalen (toxische stoffen) en antioxidanten raakt het lichaam verzuurd. In deze situatie is het belangrijk dat je je lichaam volgens een stappenplan helpt om de afvalstoffen op te ruimen. Het lichaam is zo slim om overtollige afvalstoffen op te slaan in ons bindweefsel, maar dit zorgt er wel voor dat we minder energie hebben. Door het gebrek aan energie, kennis over het ontstaan van een burn-out en het ontkennen van een burn-out blijft iemand in deze status staan. Daardoor blijft iemand onnodig lang in deze fysieke en mentale vicieuze cirkel hangen dan nodig is.

Stap 1 is het opschonen van het lichaam.

Wat kun je naast rust, beweging en meditatie nu het beste doen om het lichaam te helpen op te schonen? Je dient het lichaam eerst zoveel mogelijk te reinigen van overtollige afvalstoffen, ofwel vrije radicalen.

Nu hoeft dit niet te betekenen dat je extreem moet gaan ontgiften. Dat kan, maar is niet aan te raden. Het is begrijpelijk dat mentaal gezien het woord ‘moeten’ niet bijdraagt aan een oplossing. Het is slimmer het brein uit te leggen hoe het brein werkt. Waarom het brein voor een burn-out heeft gekozen. Het is vooral belangrijk de focus op de oorzaak te leggen, in plaats van met het gevolg (de burn-out) op zich bezig te zijn. Het goede nieuws daarentegen is dat zodra het brein snapt waarom het zelf voor de burn-out heeft gekozen er een stappenplan gemaakt kan worden.

Een goede eerste stap is te starten met Chlorella in poeder of supplementvorm. Chlorella is een groene zoetwateralg en de naam betekent ‘groen blaadje’. Chlorella staat bekend om zijn kracht als natuurlijke ontgifter en reinigt het lichaam van zware metalen (exogene toxines o.a. via voeding en milieu) maar ook van endogene toxines (interne toxines) die onder andere door stress wordt veroorzaakt.

Chlorella en het brein.

Chlorella is rijk aan chlorofyl. Dit stofje helpt om de darmen te reinigen, het bloed te zuiveren en stelt het lichaam in staat om zuurstof efficiënter op te nemen. De hersenen gebruiken 20% van onze totale dagelijkse energie en dienen daarom ook goed van zuurstof te worden voorzien. Daarnaast bevat chlorofyl ook magnesium wat onder andere de hersenen beschermt tegen opslaan van giftige stoffen in het centrale zenuwstelsel.

Chlorella zorgt er als enige natuurlijke stof voor dat het neurotoxisch afval beter aan zicht bindt. Hierdoor kunnen de afvalstoffen sneller worden afgevoerd en heeft dit uiteindelijk een positief effect op ons darmstelsel, het zenuwstelsel (werking synapsen in de hersenen) en hormonaal stelsel (aanmaken van de juiste neurotransmitters).

Laat je adviseren.

Voor de juiste dosering van Chlorella (en andere ondersteuning in supplementen en voeding) kun je je het beste laten adviseren door een (natuur)voedingsdeskundige of een orthomoleculair therapeut. Ook kunnen zij in overleg met je huisarts onderzoeken in hoeverre je bijnieren zijn uitgeput en welke invloed dit heeft op de overige systemen in het lichaam.

Zodra het lichaam via voeding en supplementen de juiste ondersteuning krijgt, zijn bepaalde situaties zoals een burn-out ook sneller omkeerbaar.

Sandra Misran

Over de auteur
Ik ben voedingsdeskundige en richt me vooral op de verhouding voeding in relatie tot gezondheid. Dit is mede ingegeven doordat veel cliënten in mijn praktijk ondernemers en c-level managers zijn, die bemerken dat ze steeds minder energie hebben overdag. Het is gebruikelijk dat men dan naar energiedrankjes en koffie grijpt om te kunnen presteren. Het ligt echter aan de wijze waarop we ons in het westen (onder)voeden. Ik help ze om iets meer kennis van voeding te geven, zonder dat ze direct hun hele leven hoeven om te gooien. Ik schrijf samen met SparkWise.nl een boek over gezonde voeding. We verwachten dat in 2017 uit te geven.
artikelen
    Gerelateerde artikelen
    Ondernemen

    4 vragen voor als het niet goed gaat met je onderneming

    2 min lezen
    Ondernemen

    Moeiteloos je project afronden met deze 7 stappen

    5 min lezen
    Ondernemen

    Hoe verwachtingenmanagement tijd bespaart

    3 min lezen