Management

Corporates laten huidige falende managementstijl los

4 min lezen

Managementstijl, van wat, naar hoe en waarom.

Managers moeten zich steeds meer gaan ontwikkelen in de aansturing van de wat, naar het hoe en het waarom. Dit is wat de 21e eeuw van de huidige managementstijl, binnen het nieuwe leiderschap vraagt.

Werk heeft voor de huidige generatie niet langer de emotionele lading die het voor de vroegere generaties had.

Werk moet nu vooral leuk, inspirerend, gezellig en gevarieerd zijn. De huidige categorie werknemers zoekt meer naar zelfbeschikking, verantwoordelijkheden, ontplooiing, minder werkuren, en meer ondernemingszin. De huidige managementstijl moet er dus op gericht zijn de medewerkers het gevoel te geven betrokken te zijn bij de output. Daarbij vinden de huidige medewerkers het erg belangrijk begrip en beloning te ontvangen voor wat ze presteren.

De huidige generatie werknemers is grotendeels digitaal opgevoed. Daar waar vroeger de manager de natuurlijke leider was door zijn leeftijd, opleiding, positie en kennis, is hij deze positie volledig kwijtgeraakt. Vrijwel iedere werknemer heeft tegenwoordig de nieuwe opvoeders in zijn smartphone zitten en die heten Google, YouTube, Udemy en Wikipedia. Elke vorm van instructie of aanwijzing  van “zo hoort het nu eenmaal” wordt direct getoetst aan deze nieuwe digitale opvoeders. Deze digi-opvoeders worden tevens direct geloofd. Wat deze digitale opvoeders verkondigen, wordt nauwelijks in twijfel getrokken of verder nader onderzocht.

Wat wel continue in twijfel wordt getrokken is wat de manager, arts, professor, leerkracht of ouders zeggen of doen. Per saldo betekent dit, dat er geen automatisch natuurlijk leiderschap wordt geaccepteerd op basis van leeftijd, opleiding, kennis en kunde. Er zal dus een nieuwe managementstijl moeten worden gebruikt, om medewerkers optimaal te laten presteren binnen de functie die zij uitoefenen.

Hier komt nog bij dat alleen een financiële vergoeding voor deze nieuwe generatie niet langer voldoende is. De mensen van nu hebben behoefte aan het gevoel dat ze als mens groeien, dat het werk meerwaarde oplevert en dat er een balans is tussen werk en het privé leven. Directief hiërarchisch leiderschap vanuit de top is dus uit den boze en de scheidslijn tussen privé en werk wordt minder groot.

Hierdoor dient leiderschap vanuit het midden van de organisatie te ontstaan, naast de medewerkers en niet vanaf boven. Wel is er behoefte aan slim leiderschap en een transparante managementstijl. Er zijn namelijk meer natuurlijke volgers dan natuurlijke leiders. Het aangeven van een duidelijke richting blijft belangrijk. Het nieuwe leiderschap vraagt om transparantie als vanzelfsprekendheid en oprechtheid als basis.

Neuro leiderschap

Wij hebben vanuit SparkWise in de afgelopen jaren zo’n 200 neuro wetenschappelijke breinwetten gedefinieerd. Door onze achtergrond in het optimaliseren van bedrijfsprocessen, kwamen we er al in 2010/2011 achter dat er een nieuwe stijl van leidinggeven werd gevraagd door  het huidige zakenleven. Te vaak merkten we dat medewerkers met de bekende hakken in het zand gingen staan, door de door de leidinggevende gebruikte managementstijl. Daarbij zegt het deel van het brein dat wil voldoen aan sociaal wenselijk gedrag wel JA tegen de leidinggevende, maar doet NEE in de praktijk.

Steeds meer Managers raken hierdoor gefrustreerd omdat ze de aansluiting volledig missen op het gebied van het nieuwe leidinggeven. Hierdoor behalen ze de gestelde bedrijfsdoelen niet en worden daardoor op het matje geroepen bij de eigenaren van het bedrijf, of bij de investeerders die hun rendementen zeker willen stellen. Dit geldt overigens ook voor de DGA’s, die met hun eigen (pijn)geld werken en rendementen zien verdampen binnen hun bedrijf. Dan zelf maar nog meer uren gaan werken om toch overeind te blijven, is geen duurzame oplossing. Daardoor is er te weinig ontspanning, raken leidinggevenden nog meer gefrustreerd, worden minder empathisch en daardoor onaardiger om voor te werken. Hiermee wordt  de negatieve cirkel in stand gehouden. Met als gevolg een enorme groei in ziekteverzuim, verloop van medewerkers en burn-outs in alle lagen van de onderneming.

Globaal gezien is dat een structureel probleem, dat vooral te maken heeft met het feit dan de mens niet naar een breinschool is geweest om te leren hoe de menselijke hersenen nu precies werken. En dit is een probleem. Er is namelijk sterke behoefte aan neuro leiderschap.

Wat is neuro leiderschap?

Het is de kennis van de werking van het brein. Teveel partijen houden zich bezig met het gevolg in plaats van de oorzaak. De oorzakelijke kant is kennis hebben van hoe het brein behandeld wil worden. Dit leer je niet in 1 dag. Het is complexe materie, die stapsgewijs geleerd moet worden. Als je brein eenmaal doorheeft hoe het de nieuwe kennis in kan zetten om mensen intrinsiek te motiveren, is het een verademing voor de breinen van zowel de zender als de ontvanger. Dit merk je direct op de werkvloer, binnen teams en in iedere andere vorm van intermenselijke relatie.

Bij de bedrijven waar wij deze nieuwe managementstijl hebben geïmplementeerd, zie je dat de doelstellingen opeens zonder schijnbare moeite worden gehaald, er minder conflicten zijn, mensen empathischer zijn en elkaar daardoor veel gemakkelijker helpen. Ego’s spelen een minder grote rol en succes wordt structureel beter gerealiseerd en geborgd binnen de onderneming. Neuro leiderschap richt zich primair op, dat alle mensen betrokken binnen de organisatie, meer individuele kennis krijgen over de werking van het universeel werkende brein. Als je namelijk je eigen brein beter begrijpt, begrijp je automatisch de breinen van anderen ook beter.

Wij leren de breinen van Investeerders, Leden van de Raad van Bestuur of Advies, Ondernemers, CEO’s, CFO’s en andere leidinggevenden en hun medewerkers, hoe je door de inzet van de universele breinwetten veranderingen optimaal kunt inzetten en uitvoeren. Hierdoor behaal je de gestelde doelen veel gemakkelijker en krijg je een soepel draaiende organisatie.

Ben je leidinggevende? Doe dan alvast de Neuro Quotiënt TEST en ontvang automatisch via e-mail gratis de 7 whitepapers, die meer inzicht geven in hoe het menselijk brein werkt.

Eddie Tjon Fo

Over de auteur
Founder of the SparkWise methode || Substitute Teacher Masters of Science & Communications TU Delft || Author Business.nl || Entrepreneur/investor with over 38 years of experience in business and brand development. Helping organisations to better structure their targets by using neuro scientific insights. Optimizing in-company processes. Complex and competitive analysis and strategic structures, financing, mergers & acquisition, investing, accelerating Internationally orientated companies to the next commercial level.
artikelen
    Gerelateerde artikelen
    Management

    Hoe versterkt management zich aan de uiteinden van de individuele kennis?

    5 min lezen
    Management

    Management leren sturen op de constant onzichtbare management vergadering

    3 min lezen
    Management

    Verandering managen is nonsens, niet effectief en duurzaam

    3 min lezen