Het zakelijke netwerk van Nederland

Word auteur van Business.nl

Schrijf je unieke zakelijke content en wil jij je artikelen als dedicated auteur publiceren op Business.nl?

Laat je emailadres achter of app naar 06-29213153 voor info.

Duurzaamheid-in-de-modewereld

Duurzaamheid in de modewereld

Duurzaamheid in de modewereld

In 2015 heeft de Verenigde Naties 17 Sustainable Development Goals vastgesteld. Het hergebruik van middelen, of Cradle to Cradle concept, is daar een van. De fashion industrie heeft als een van de grootste vervuilers een extra grote opgave.

De modewereld kenmerkt zich vooral door snelheid, de fast fashion industrie. Snelheid van design, productie, gebruik en afval. Daarnaast wordt in de fashion industrie stevig overgeproduceerd om out of stock situaties te voorkomen. Maar ook omdat de fashion industrie vooraf moeilijk kan schatten, welk design zal aanslaan. Dus veel van alles tegen zo laag mogelijke kosten. En ook al is veel textiel herbruikbaar, het meeste eindigt toch op stortplaatsen en wordt uiteindelijk verbrand. Jaarlijks verspilt de klant wereldwijd voor ongeveer 460 miljard aan kleding.

Cradle to Cradle concept

Het Cradle to Cradle concept, oorspronkelijk bedacht door Dr Michael Baumgart, richt zich op een gesloten systeem van ontwikkeling, productie, gebruik en hergebruik. Alle grondstoffen dienen hergebruikt te worden totdat ze werkelijk 100% end of life zijn [degraded].

Andere benadering is dat het producten of delen daarvan, biologisch afbreekbaar is maar vaak zijn grondstoffen nog te upscalen, waardoor de totale afvalberg sterk kan afnemen.

De redenen en het nu voor Cradle to Cradle zijn overduidelijk:

  1. Beschermen van ons natuurlijk kapitaal
  2. Optimaal gebruik van grondstoffen
  3. Risico vermindering
  4. Afname afvalberg en de schadelijke effecten van de verwerking daarvan

    Product levensduur ontwikkeling

    Om Cradle to Cradle mogelijk te maken dient al vanuit het ontwerp rekening gehouden te worden dat alles hergebruikt of afbreekbaar dient te zijn. Daarbij gaat het om de keuze van materialen, hulpmiddelen, grondstoffen en design zelf. De fashion industrie kan daarbij lessen leren uit een geheel andere sector.

    Elk jaar worden ongeveer 100 miljard PET-flessen gebruikt door consumenten. Slechts 30% wordt gerecycled.

    Ikea meubels

    De afgelopen jaren heeft Ikea haar producten nog verder vereenvoudigt en gebruikt vooral restproducten.

    Een van de grote stappen die Ikea heeft gemaakt is door haar producten plat te vervoeren. Alle goederen dienen in basis plat en stapelbaar vervoerd te kunnen worden. Hiermee hebben ze vergaande besparingen gerealiseerd op hun transport. Zowel in transportkilometers als de belasting van het milieu. De beladingsgraad van hun containers is nagenoeg optimaal.

    Daarnaast maakt Ikea binnen het ontwerp en productie van goederen, steeds meer gebruik van hergebruikt afval. De KUNGSBACKA keuken is volledig gemaakt van afval. Daarbij wordt vooral gebruik gemaakt van afgedankte Pet flessen.

    Duurzaamheid-in-de-modewereld

    Hergebruikte flessen

    Elk jaar worden ongeveer 100 miljard PET-flessen gebruikt door consumenten. Slechts 30% wordt gerecycled. De rest wordt echter gestort of in zee gestort. Veel inspanningen over de hele wereld richten zich nu op het alarmerende plastic afval op zee. Geschat wordt dat elke fles een degradatieperiode heeft van een schokkende 700-1000 jaar.

    Gelukkig zijn er al kleding merken die Cradle to Cradle proberen toe te passen. Leidende merken als Adidas en H&M hebben zich tot doel gesteld om in 2030 alleen nog hergebruikt materiaal toe te passen in hun producten.

    Consumenten

    Belangrijk is ook het gedrag van consumenten. Zij dienen het concept eveneens te omarmen en mee te gaan in de trend dat goederen niet New hoeven te zijn maar Reused New kunnen zijn.

    Gelukkig zien onderzoekers, zoals trhedUP, dat Genz maar ook millenials steeds meer het concept omarmen en ook daar meer om vragen. Dit maakt de switch voor leveranciers een stuk makkelijker en wordt langzaam maar zeker een Unique Selling Point.

    Volgens onderzoek van thredUP was in 2018 de tweedehands markt nog 24 miljard. In 2023 was deze gegroeid naar 51 miljard.

    De Fasion industrie kan een grote impact maken als het gaat om het verbeteren van onze leefomgeving. De grondstoffen van lenen zich daar uitstekend voor. Het realiseren van een goede retourketen is momenteel de grootste uitdaging. Daarover zal ik in een volgend artikel meer op ingaan.

    Bronnen:
    https://ir.thredup.com/static-files/43fcb53d-0613-494b-a070-bbb90b714d19
    https://www.onlineclothingstudy.com/2020/03/cradle-to-cradle-approach-in-fashion.html
    https://www.scdigest.com/ontarget/24-03-14_lean_sustainabity.php?cid=21314

    Dit artikel is geschreven door Business.nl auteur Hans Groen.

    Hans is senior professional met een stevige expertise in supply chain management en eigenaar van Addvise. Hij is zowel hands-on als mensgericht en in staat organisaties in korte tijd naar een hoger niveau te tillen.

    84 / 100
    Deel dit artikel
    0
    Share
    Shareable URL
    Vorig artikel

    De 5 beste AI boekhoudsoftware oplossingen

    Volgende artikel

    Leiderschap. Allergie voor doelgerichtheid

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    0
    Share