Inspiratie

Het meeslepend manifest als onmisbare business asset.

3 min lezen

Een manifest klinkt deftig, maar laat dat geen reden zijn om er niet een te ontwikkelen.

Je mag zelfs de vraag stellen of een manifest niet essentieel is voor een bedrijf in deze tijd.

Om meteen even wat verontrustende cijfers uit een Gallup publicatie aan te halen: http://www.gallup.com/services/190118/engaged-workplace.aspx

  • Wereldwijd is slechts 13% procent van de mensen engaged met hun werk
  • 63% is not engaged
  • 24% is zelfs actively disengaged.

Van de laatste categorie gaan je wenkbrauwen natuurlijk nog het meest omhoog. Dat is een enorme groep mensen die het kennelijk echt helemaal nul, noppes, niet kan schelen waar ze werken zolang het salaris maar binnenkomt. Net genoeg doen om niet ontslagen te worden, het moet een kunstvorm zijn.

Los van die groep geven ook de andere cijfers geen reden tot relaxed achterover leunen. Ondernemers, management, boardroom bestuurders, HR-verantwoordelijken: ze weten allemaal hoe belangrijk het is, om niet te zeggen essentieel, dat er een organisatie staat die als een man wil wat het bedrijf wil.

Betrokkenheid biedt geen ruimte voor onverschilligheid, dat alleen al is veel waard.  Waar de mensen er zin an hebben elke dag, is het ziekteverzuim lager dan elders, wordt er lekker samengewerkt, is de competitieve instelling sterk en de productiviteit hoog.

Natuurlijk zijn die betrokken organisaties er. Wat je daar merkt is dat iedereen, dwars door de organisatie heen, heel goed weet waarom ze elke dag op het werk komen. Meestal zijn het ondernemingen waar de trots op het werk en het bedrijf dwars door de organisatie heen voelbaar is. En trots is de machtigste motivator op aarde.

Ga ik u nou vertellen dat dat door iets als een manifest komt? Nee, zo simpel is het natuurlijk niet. Maar het is wel de slinger waarmee je die motor aan de praat krijgt.

Wij-gevoel is goeie business

Kijk even naar het voorbeeld van Apple hier. Het is niet het officiële mission statement. Het is de tekst zoals die ook in onderstaande legendarische TV commercial

https://www.youtube.com/watch?v=8rwsuXHA7RA

Maar officieel of niet officieel, dit is de geest van wat al die tienduizenden Apple-mensen bindt. Aan elkaar en aan Apple, overal ter wereld.

Kijk ook even naar het simpeler, maar o zo heldere voorbeeld van wat Google hanteert. Hier in z’n puurste vorm, een eenvoudig rijtje van 10 principes.

En Harley-Davidson, ook weer anders, maar ook hier gaan de harten in de fabriek even hard en machtig van kloppen als de motoren die er vandaan komen.

Bottomline is dat deze uiteenlopende voorbeelden wel hetzelfde zeggen en teweeg brengen:

  • Dit is wie we zijn en hoe we zijn
  • Dit is waar we heen willen
  • Dit is waar we het voor doen
  • Dit maakt ons uniek en bijzonder
  • Dit is waarom we de besten zijn
  • Dit is waar we trots op kunnen zijn

Daar is een manifest in de kern voor bedoeld, vooral intern. Duidelijk maken dat je als individu ergens bijhoort, wat jou speciaal maakt. Dat je trots kunt zijn om daar deel van uit te maken. Dat je onderdeel bent van een club mensen, misschien zelfs een familiegevoel, voor wie niets onmogelijk is.

Wij tegen de rest van de wereld. Wij met z’n allen, daar kan niemand tegenop. Wij gaan het maken. Wij zijn slimmer, innovatiever, competitiever, inventiever en ambitieuzer dan de concurrentie waar dan ook vandaan. Wij-gevoel is onverslaanbaar.

Het is voor elke business het overwegen waard om op een zeker moment weer te kijken naar wat uw business drijft en hoe dat leeft in de organisatie. Zelfs: óf dat leeft in de organisatie. Goed genoeg of kan het beter? Is onze missie helder? Hebben we het al eens zo inspirerend verteld? Zijn we als een man bezig met elkaar?

Het is eigenlijk niet eens heel ingewikkeld. Schrijf voor uzelf eens gewoon op wat volgens u de echte geest van het bedrijf is. Niet te lang over nadenken, geen en-en-en-en, geen totaalplaatje tot op de komma, maar de kern. Hoeft niet mooi, maar wel recht uit het hart.

U gaat nog verbaasd staan van uzelf. U zou daar zomaar het begin van een Manifest en een wij-gevoel hebben waar straks de hele zaak een paar stappen harder van gaat lopen.