Inspiratie

Het verschil tussen motiveren en het activeren van intrinsieke motivatie

3 min lezen

Motiveren

Motiveren lijkt als je het zo opschrijft, geen groot verschil te hebben met het activeren van intrinsieke motivatie. Toch is dit geen nuance, maar een essentieel verschil voor de menselijke hersenen. Veel ondernemers en leidinggevenden trachten hun medewerkers dagelijkse te motiveren om actief aan het werk te gaan.

Dit motiveren doen ze vaak door ze te coachen, of naar cursussen te sturen die helpen meer competenties te krijgen. In de praktijk blijkt dit niet voldoende te werken. Met als gevolg nog steeds ongemotiveerde medewerkers. Terwijl het de ondernemer of leidinggevende er juist in eerste instantie om te doen was ze extra gemotiveerd te krijgen.

Hoe het komt dat medewerkers wel ja tegen een cursus zeggen en dan uiteindelijk toch vaak weinig mee doen, is een interessant fenomeen dat velen herkennen. Waar komt motivatie vandaan? Waar zit dat in je hersenen? Is dat biochemische motivatiecentrum te activeren?

Om daar een goed antwoord op te kunnen geven, moeten we eigenlijk terug naar de basis van de werking van onze menselijke hersenen. Wellicht herken je het “gevoel” dat de tijd niet opschiet en de dag niet voorbij lijkt te gaan. Daar tegenover staat, dat als je echt iets doet dat je heel interessant vindt, de tijd veel te snel voorbij gaat.

Tijdsperceptie is voor het brein maar relatief

Heeft het brein een andere tijdsperceptie als iets saai, of juist heel erg leuk is? Ja, dat heeft het brein. Het onderbewustzijn rekent en handelt met de ongelofelijke snelheid van ca. 40 miljoen bits per seconde allerlei impulsen, gevoelens en registraties af. De energie die dit kost, moeten we uit ons voedsel halen. Voeding is in dat kader dus brandstof om te zorgen dat de hersenmotor goed loopt.

De hersenen gaan zo efficiënt mogelijk met die beperkt beschikbare energie om. Het onderbewustzijn bepaalt geheel autonoom of iets relevant is of niet. Dit is belangrijk om geen energie te verliezen aan iets dat niet interessant is, of waar je hersenen niets meer van kunnen leren.

Als je hersenen dus dagelijkse handelingen moeten verrichten die geen uitdaging zijn voor de hersenen, duurt de dag erg lang. Je medewerkers trachten te motiveren als hun brein zich in deze status bevindt is dus vrijwel zinloos.

Wij geven veel draagvlaksessies, seminars en Masterclasses over de werking van de hersenen. Als wij ondernemers of leidinggevenden uitleggen dat een sessie 4 uur (dagdeel) duurt, fronsen de meesten hun wenkbrauwen. Meestal is de respons: “dat is wel erg lang, ik weet niet of mijn mensen wel zo lang willen blijven zitten”.

Voor ons is het erg leuk om te zien dat als we onze sessies doen, we zowel tijdens als achteraf altijd de opmerking krijgen dat de tijd voorbij gevlogen is. Vanuit het biologisch DNA van de mens ligt er een standaard codering. Die codering zegt dat de mens altijd de betere versie van zichzelf moet kunnen creëren als die mogelijkheid zich voordoet. Hier hoef je de hersenen niet in te motiveren.

Als wij dus uitleg geven over de werking van je brein, vindt het brein dat uitermate relevant. Je hersenen herkennen direct dat het de tijd moet maken deze informatie te absorberen. Door die relevantie vergeet het brein rekening te houden met “tijd”. Derhalve is het groepsgevoel dat de “tijd” voorbij gevlogen is.

Hersenen niet gemaakt om te werken

Als we bovenstaande vertalen naar ons dagelijks werk, dan zijn er vaak verbeterpunten te vinden.

Hoewel we dagelijks werken om geld te verdienen, zijn onze hersenen daar eigenlijk niet voor gemaakt. Onze hersenen zijn qua biologische werking, veel beter in staat om creatieve oplossingen te verzinnen voor diverse uitdagingen. We kunnen trachten daar gemakshalve overheen te stappen en onszelf dwingen te gaan werken. Dit resulteert in veel gevallen in interne conflicten tussen onderbewustzijn (gevoel) en bewustzijn (ratio/intelligentie).

Deze disbalans veroorzaakt dus uiteindelijk een negatief gevoel over het werk met als gevolg, demotivatie. Als dit gevoel te lang duurt, raakt de persoon in kwestie overspannen met als ultiem gevolg een burnout. Het tegen de zin van de hersenen in motiveren, heeft daardoor weinig tot geen zin.

Voeding is brandstof om te zorgen dat de hersenmotor goed loopt.

Als we de hersenen taken geven die divers zijn, waarbij de hersenen creatieve elementen kunnen bedenken om tot oplossingen te komen, wordt het werk vaak als veel leuker ervaren. Dit is ook de reden dat breinvriendelijk opgezette projecten vaak als “ enorm leuk” wordt ervaren. Er zitten meestal nieuwe uitdagingen of componenten in, die samenwerking, denkwerk of slimme oplossingen vereisen. Intrinsieke motivatie wordt geactiveerd door de hersenen uit te dagen taken anders in te richten en creativiteit te stimuleren. Breinvriendelijk communiceren is hierbij een essentieel onderdeel.

Hoe je breinvriendelijk communiceert, of op de juiste manier breinvriendelijke projecten opzet, leggen we je graag in een persoonlijk gesprek uit.

Wij leren directieleden, ondernemers, CEO’s, CFO’s en andere leidinggevenden de geheimen van het brein en hoe je optimaal breinvriendelijk kunt communiceren. Door breinvriendelijk te communiceren overtuig je beter en voorkom je ruzies, misverstanden en aannames. In plaats van te motiveren, leer je hoe je de intrinsieke motivatie activeert en schiet de output per medewerker omhoog. Hiervoor is kennis van het brein en de inzet van de universele hersenwetten noodzakelijk.

Ben je een leider of ondernemer? Doe dan alvast de Neuro Quotiënt TEST en ontvang automatisch via e-mail gratis de 7 whitepapers, die meer inzicht geven in hoe het menselijk brein werkt.

Eddie Tjon Fo

Over de auteur
Founder of the SparkWise methode || Substitute Teacher Masters of Science & Communications TU Delft || Author Business.nl || Entrepreneur/investor with over 38 years of experience in business and brand development. Helping organisations to better structure their targets by using neuro scientific insights. Optimizing in-company processes. Complex and competitive analysis and strategic structures, financing, mergers & acquisition, investing, accelerating Internationally orientated companies to the next commercial level.
artikelen
    Gerelateerde artikelen
    Inspiratie

    Wordt integriteit de USP van deze tijd?

    4 min lezen
    Inspiratie

    Het meeslepend manifest als onmisbare business asset.

    3 min lezen
    Inspiratie

    Maak een keuze!

    2 min lezen
    ×
    Management

    Hoe versterkt management zich aan de uiteinden van de individuele kennis?