OndernemenZzp

Hoe ondernemers geld verdienen met het nieuwe netwerken.  

3 min lezen

In eerdere blogs heb je gezien hoe je als ondernemer of je nu starter bent, een startup of ZZP’er of MKB genoeg inkomen kunt genereren met behulp van het 5-stappenplan

Daarbij is het dus van belang om ongeveer 4-5 inkomstenstromen naast elkaar te hebben en niet afhankelijk te zijn van één inkomstenbron.

In ieder van die stappen staat online en offline netwerken centraal. In onderstaand blog wordt uitgelegd waarom voor jou als startende maar ook als ervaren ondernemer ‘het nieuwe netwerken’ in verschillende vormen effectiever en efficiënter is dan het traditionele netwerken van bijeenkomsten en borrels alleen.

Waarom zou je netwerken?

In veel boekjes en tijdens veel cursussen leer je vooral te netwerken om nieuwe klanten te werven. Maar het mooie van alle nieuwe technologie en de sociale netwerken die we tegenwoordig kunnen gebruiken is dat netwerken eigenlijk in iedere stap van het online en offline ondernemen en geld verdienen zin heeft.

Maar waarom zou je eigenlijk netwerken? Wat mij betreft is daar een aantal goede redenen voor. Wat voorbeelden:

  • Om informatie in te winnen over trends, behoeften en wensen van mensen in verschillende markten en niches.
  • Om informatie te verzamelen over mogelijke inkomstenstromen voor je eigen, unieke verdienmodel en om zo dus goed je projecten te kunnen kiezen.
  • Om mogelijke betrouwbare partners en leveranciers te vinden voor het opstellen van je eigen unieke (online) business model.
  • Om met verschillende hulpmiddelen en media feedback en input te verzamelen voor je eigen unieke oplossing, je producten en diensten.
  • En om je eigen oplossing online en offline te vermarkten en daar weer feedback voor en over te verzamelen.

Daarnaast is netwerken natuurlijk ook goed om met je relaties te communiceren en die relaties te onderhouden. Kortom, je kunt offline en online via netwerken bestaande en nieuwe relaties bereiken. Of dat nu bestaande of nieuwe klanten, partners of leveranciers zijn.

Het nieuwe netwerken.

Traditioneel gezien verstaan we onder netwerken het gaan naar borrels, ontbijtsessies, conferenties en seminars. Maar als je het goed bekijkt is dat allemaal redelijk inefficiënt en ineffectief. Waarom? Omdat je zelfs als je een goede netwerker bent, je altijd maar een beperkt aantal mensen spreekt en vaak maar op geluk op zoek moet gaan naar diegene of diegenen die je zoekt of die jou zoekt. Dat noemen we in de economie ‘de zoekkosten’.

Het mooie van Internet, je smartphone en sociale media is nu juist dat je op allerlei manieren veel sneller specifieke mensen kunt vinden. Of dat nu potentiele klanten, bestaande klanten, nieuwe partners of bestaande leveranciers zijn. Waarbij wat mij betreft het onderhouden van contacten met je bestaande klanten en het jezelf profileren als echte expert misschien nog wel de belangrijkste voordelen zijn. En zij kunnen jou veel gemakkelijker vinden natuurlijk.

Het resultaat is dat ik zelf heel weinig meer naar borrels en andere evenementen ga behalve als ik er zelf spreek of als het activiteiten van klanten, vrienden, partners of leveranciers zijn waar ik mee samenwerk natuurlijk. En dat werkt prima. Dit betekent dat je zo lagere opportuniteitskosten hebt dan je concurrenten. Je kunt zo ook meer van je kostbare tijd, geld en energie in je bestaande klanten, partners en leveranciers investeren. Want zoals we allemaal weten: het binnenhouden en uitbreiden van de relaties met je bestaande klanten, leveranciers en partners is veel goedkoper dan het binnenhalen van nieuwe klanten en andere nieuwe relaties om zaken mee te doen.

En dit nieuwe netwerken werkt. Ik krijg net als velen met mij de meeste opdrachten via mond-tot-mond reclame via mensen die me kennen. Gewoon doen dus.

Tot slot.

In dit blog hebben we gezien hoe je naast traditioneel netwerken op borrels en evenementen heel goed online netwerken kunt toepassen om daar je voordeel mee te doen. En dat die benadering je eigenlijk in iedere fase van de uitvoering van je plannen een groot voordeel kan opleveren in tijd, geld en in je energie door naast traditioneel netwerken, ‘het nieuwe netwerken’ in de praktijk te brengen.

P.s.

ik raad je in ieder geval aan om hoofdstuk 6, ‘Doe je huiswerk’, goed door te lezen en de netwerkoefening goed te doen. Dan kun je op basis daarvan het nieuwe netwerken snel invoeren.

Tony de Bree komt uit de financiële sector en werkt sinds 2001 in deeltijd en sinds 2012 full time als online ondernemer in netwerken van lokale ondernemers wereldwijd. Hij is adviseur, spreker, docent, online en offline trainer en business coach voor grote klanten, ondernemers en voor start-ups.

Hij is o.a. auteur van ‘Dinosauriër of krokodil’ en  Geld verdienen met jezelf. Begin voor jezelf, doe waar je goed in bent en bepaal je eigen toekomst’, waarin in hoofdstuk 6 wordt uitgelegd hoe je geld kunt verdienen met je netwerken.

Neem contact op met Tony via www.geldverdienenmetjezelf.nl, via  LinkedIn, via 06-34387806, via WhatsApp of via Skype: tony.de.bree.

Tony de Bree

Over de auteur
Tony de Bree combineert 26 jaar ervaring in de bancaire & financiële sector met 10 jaar ervaring als online ondernemer in deeltijd (2001-2011). Sinds 2011 is hij zelfstandig ondernemer en helpt hij executives, zzp’ers, startups, scale-ups en MKB-bedrijven van de grond te komen en in de lucht te blijven. Hij is de auteur van de ‘doe-het-zelf’ bestsellers ‘Geld verdienen met jezelf’, de Nederlandse ‘100$ startup’, ‘Kan het vliegen? Van idee tot succesvolle startup’ en ‘De scale-up blueprint. Zo kun je succesvol groeien en schalen’ met veel gratis Engelstalige eBooks en nieuwe ‘scale-up canvassen’ waaronder het scale-up model canvas. Hij is ICT-lid van Raden van Commissarissen en beoordeelt startups & scale-ups sinds 2001 bij ABN Amro (Amazon.com, ASML, Ikea & Bol.com) voor klanten en als Dragon. En daarnaast is hij gastdocent aan een aantal minors ondernemerschap ‘nieuwe stijl’ en beoordeelt hij businessplannen van studenten. Zijn persoonlijke missie is om zoveel mogelijk jonge en minder jonge mensen te helpen ‘hun eigen broek op te houden’, te overleven en gelukkig te zijn met wat ze hebben vanuit een ‘minimalistisch ondernemerschap’ perspectief. Alles over Coronahacks www.coronasurvivalhacks.nl.
artikelen
Gerelateerde artikelen
Zzp

Hypotheek voor zzp’ers en ondernemers

1 min lezen
Ondernemen

4 vragen voor als het niet goed gaat met je onderneming

2 min lezen
Zzp

Onderzoek: de zzp’er en zijn boekhouder

1 min lezen