Marketing

Hoe stil je de digitale honger van data gedreven communicatie?

1 min lezen

Data gedreven communicatie is dé marketingtrend voor 2017.

Technisch is het mogelijk om via social media perfecte ‘in your face’ campagnes te draaien. Via een uitgekiende, deels betaalde, strategie kun je content onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep. Dat is goed nieuws voor de content marketeer, die nu voor een groot deel nog afhankelijk is van de medewerking van collega’s om publicaties te delen. Bureaus die zich richten op digitale marketing schieten ook als paddenstoelen uit de grond.

Ik ken genoeg organisaties die al een geweldige tool of dashboard hebben aangeschaft om in dit nieuwe jaar te knallen met hun communicatie. Maar data gedreven tools hebben nog steeds een groot nadeel. Ze maken niet uit zichzelf perfecte ‘in your face campagnes’. Hoe maak je nu optimaal gebruik van data?

Bedrijfsnieuws nog net geen nepnieuws

De tijd dat een bedrijf zijn merk kon bouwen met gelikte reclame is voorbij. Bedrijfsnieuws is nog net geen nepnieuws, maar wordt gewantrouwd. Anno nu gaat het erom wat anderen van je vinden. De mening van een kennis van een kennis is van veel meer waarde dan een dure campagne. Het belang van dit via-via kanaal wordt dankzij digitale marketing alleen maar groter.

Het loont dus de moeite om dit kanaal uit te graven. Daar zijn een aantal stappen voor nodig. Ga als organisatie een na hoe relevant je bent in jouw wereld. Hoeveel stakeholders kun je direct bereiken met je boodschap? Hoe goed is je CRM-systeem, wordt het regelmatig bijgewerkt? En steeds interessanter: hoeveel connecties hebben de belangrijkste mensen in je organisatie eigenlijk?

Daarna volgt het bedenken en uitwerken van een content strategie. Wat wil je waar vertellen? Wat is de centrale boodschap? En niet onbelangrijk; wie moet het verhaal vertellen? Als je het antwoord weet op die vragen, is de allerbelangrijkste vraag. Heb je voldoende inspiratie, creativiteit en doorzettingsvermogen om de strategie vol te houden? Met een paar goede posts, persberichten en een enkel artikel ben je er nog lang niet.

Laat algoritmen niet knorren.

Dit doen digitale tools niet voor je. Ze zullen je wel regelmatig herinneren aan je taak om ze te vullen. Hun honger naar content is niet te stillen, anders gaan de algoritmen knorren. Digitale en content marketing is een mooi voorbeeld van het bij elkaar komen van menselijke creativiteit en data intelligentie. Die combinatie maakt van jouw organisatie een winnaar van morgen.