Startups

In 3 dagen je Startup bouwen, Yeah right!

3 min lezen

Ok, het gaat je niet lukken om een startup te bouwen in drie dagen.

Alleen de juridische oprichting van heeft al meer tijd nodig. Je moet het bedrijf registreren, contracten opstellen, algemene voorwaarden, administratie inrichten, logo ontwikkelen, product omschrijvingen maken (of dienst omschrijvingen) en zo kunnen we wel even door gaan.

Maar, is dat werkelijk allemaal nodig? Anders gezegd, wat is het grootste risico als je voor jezelf begint?

Is er een markt voor het product (of dienst) dat je wilt verkopen?

We leven in een steeds snellere wereld, de krantenkoppen blijven zich opstapelen met disruptieve en nieuwe verdienmodellen. Bedrijven (die ze corporates noemen, maar het MKB heeft hetzelfde probleem) zouden de snelheid van verandering niet bij kunnen houden.

Producten die ontwikkeld worden moeten “spot-on” zijn anders is het zonde van de tijd en het geld.

De opkomst van de startup maakt het ook niet makkelijker. Het lijkt alsof iedereen tegenwoordig een zolderkamer heeft en het briljante idee aan het ontwikkelen is. De student associeert zich met de volgende Zuckerberg en de manager op leeftijd die zich aan een startup waagt wordt de nieuwe Elon Musk. Prima doelstellingen en mooie rolmodellen, maar hoe realistisch is dit nu? Het slagingspercentage van een startup is minder dan 5%.

De kans dat jouw idee niet slaagt is veel groter. Dat gaat niemand je vertellen, want je bent vol ambitie en passie aan het ondernemen. En dat zou iedereen wel willen! Dus waarom de gemoederen verstoren met deze vervelende boodschap? Vooral doorgaan is het devies.

Maar wees gerust, het slagingspercentage van originele ideeën binnen coporates is niet veel hoger! Ondanks enorme marketingbudgetten, innovatiekracht met R&D-afdelingen en structuren die faciliterend moeten zijn aan de denkkracht van de totale organisatie om nieuwe concepten naar de markt te brengen, is de mate waarin een corporate vernieuwend kan zijn ook zeer gering.

Om dit falen tegen te gaan, gaat de startup opzoek naar méér geld (investeerders) zodat ze een groter budget hebben en dus minder risico lopen op mislukking. De coporate is juist opzoek naar kleinere budgetten en snellere methoden om te innoveren en zoeken daarbij hulp van startups.

Op allerlei wijze zoeken ze de samenwerking om met startups versneld te innoveren.

Dat lijkt een match. De motivatie van de startup om met een corporate samen te werken is gericht op een financiële impuls. De corporate wil juist minder financieel risico lopen en zoekt daarom de samenwerking met startups. Het probleem in deze samenwerking is dat het allergrootste risico niet kleiner wordt gemaakt.

Er komt met deze samenwerkingen namelijk geen antwoord op de vraag:

Is er een markt voor het product (of dienst) dat je wilt verkopen?

Het beantwoorden van deze vraag is namelijk alleen mogelijk als er aansluiting gevonden wordt met de mark ten dat is vaak niet “de Corporate” of “de Startup” die deze vraag kan beantwoorden, omdat zij niet “de Markt” zijn. Maar wat of wie is “de Markt” dan wel?

Dat is eigenlijk heel simpel, dat zijn jij en ik. Op verschillende momenten en in verschillende situaties. Wij zijn allemaal op een bepaald moment een early adopter of earlyvangelist. De één misschien wat meer dan de ander. Een earlyvangelist is iemand die in een heel vroeg stadium, als het product nog niet helemaal af is, toch besluit het risico te nemen om dat product te gaan gebruiken. Dat doet hij (of zij) omdat het product direct inspeelt op een prangend en relevant probleem.

Daarbij heeft de vroege koper begrip voor het feit dat het product nog niet af is, deze wil namelijk heel graag zijn prangende probleem opgelost hebben.

Om tot een product te komen dat een relevant probleem oplost kun je een process hanteren, waardoor je een relevant probleem vindt bij een specifieke doelgroep. Daarnaast ontdek je hoe deze doelgroep het probleem nu eigenhandig oplost. Als deze oplossing te verbeteren en te vertalen is naar een “eerste versie” van een product dat repeterend geproduceerd kan worden, ontstaat er een proces of een model dat we kunnen vertalen naar een schaalbaar verdienmodel. Op dat moment is de startup geboren en kan deze snelheid creëren om op te schalen.

Bij het opschalen heeft de startup te maken met company building en dus worden alle zaken die ik in het begin benoemde relevant. Denk aan de administratie, briefpapier, offertes, etc. Tot die tijd is er nog niets en is het een kwestie van het vinden van een problem/solution fit. Daar is geen bedrijfsvoering voor nodig maar een hele hoop MVP’s (Minimum Viable Products).

Tijdens het Lean Startup Experience event helpen mentoren je om de eerste experimenten op te zetten zodat je jouw concept valideert in de markt en daadwerkelijk omzet maakt.

Vorig jaar wist teams tijdens eenzelfde evenement omzet te realiseren variërend van 500,- tot 2.500,- euro. Daarnaast waren er teams die hun idee zagen stranden omdat het voor de specifiek benoemde doelgroepen geen relevant probleem oploste.

Stephan Botz

Over de auteur
Stephan Botz schrijft artikelen over Startups. Bij Blue Whale Ventures leid ik een programma dat startups sneller helpt naar een schaalbaar en duurzaam verdienmodel. Ook begeleid ik startups naar financiering.
artikelen
Gerelateerde artikelen
Startups

Waarom recruiters startups succesvoller maken

1 min lezen
Startups

Wat is een Minimum Viable Product (MVP)? Hoe maak je ze en waarom zijn ze belangrijk?

4 min lezen
FinancieelStartups

Ons startup ecosysteem; kans of hype?

5 min lezen