Strategie

Jaarplannen stress

1 min lezen

De herfst is begonnen.

Tja, en dan weet u het wel. Het is weer tijd voor de jaarplannen voor het komend jaar. Meestal begint dat met het oppakken en afstoffen van het jaarplan van het afgelopen jaar. Gut, wat waren we eigenlijk van plan geweest dit jaar? En wat is daarvan terecht gekomen? Snel worden er nog acties uitgezet om in de laatste maanden van dit jaar toch nog iets van het jaarplan van dit jaar te realiseren.

En vol goede voornemens kruipen managementteams bij elkaar (liefst in de vorm van een heidag) om een jaarplan voor het komend jaar in elkaar te zetten. En natuurlijk nemen we ons voor om het komend jaar het plan beter te volgen zodat we niet weer goede voornemens ‘vergeten’.

En dan begint het spel.

Hoe werkte dat ook al weer met het jaarplan? Want ‘gewoon’ even de plannen opschrijven, nee zo simpel werkt dat niet. We hebben er immers een ‘jaarplanmodel’ voor. Extreem veel tijd gaat verloren met het maken van de plannen. Niet door de inhoud, maar omdat het plan perse in een of ander voorgekookt modelletje moet. Ik heb diverse keren meegemaakt dat een nieuwe bestuurder/directeur kwam, of een bestaande bestuurder/directeur naar één of ander seminar was geweest en helemaal idolaat terug kwam met, jawel hoor,  een nieuw jaarplanmodel.

Het oude model was nog niets eens ingedaald (ook zo’n fijne management/consulting term), of het nieuwe model werd al weer met veel bombarie geïntroduceerd. En vervolgens moest het hele kader natuurlijk naar een training BSC, INK-model, A-3, Hoshin Kanri of noem ze allemaal maar op.

En daarna mogen/moeten al die managementteams zelf aan de slag om hun jaarplan op te zetten conform het nieuwe model. Wat een gedoe, zeg!

Ben ik dan tegen het maken van jaarplannen? Nee, natuurlijk niet, maar de ‘modelletjes’ moeten niet leidend worden. Het mooiste blijft toch een jaarplan dat letterlijk geschreven is op de achterkant van het bierviltje. Mensen in een team die echt iets willen bereiken hebben geen tientallen pagina’s en moeilijke modellen nodig, maar hebben genoeg aan de belangrijkste afspraken op een bierviltje.

Zou dat een idee zijn voor een nieuw jaarplanmodel: Het Groothuis Bierviltje model?

Mijn nieuwste boek ‘Creëer een band met je klant‘ Verkrijgbaar bij onder andere managementboek.nl

Bart Groothuis

Over de auteur
Bart Groothuis MPM (1961) is organisatie-adviseur. Bart richt zich, vanuit zijn adviespraktijk Groothuis Advies, op het verbeteren van de commerciële slagkracht van professionals, door het verzorgen van boekpresentaties, trainingen, workshops, coaching en advies. Bart heeft in zijn loopbaan zelf ervaren dat advies- en verkoopvaardigheden voor een professional onmisbaar zijn. Inhoudelijke kwaliteit alleen is niet voldoende. ‘Gewone dingen ongewoon goed doen’ heeft veel invloed op de beleving van opdrachtgevers en daarmee op het effect van je advies. Opdrachtgevers willen gemak, genot, gewin en geen-gezeur. Succesvolle professionals (h)erkennen deze behoeften. Bart is auteur van de boeken ‘Creëer een band met je klant’ en 'Verkoop Jezelf'. Beide boeken staan vol met tips en praktijkvoorbeelden. De boeken geven inzicht in de essentie van verkopen voor professionals, laat zien hoe je positieve emoties bij opdrachtgevers oproept en duurzame relaties ontwikkelt en onderhoudt. Bart schrijft columns voor diverse bladen en websites.
artikelen
Gerelateerde artikelen
Strategie

Wat kan Business leren van Oranje?

3 min lezen