Ondernemen

De juiste voeding verbetert werkprestaties. Deel 2.

4 min lezen

Social Engineering zorgt voor (slecht) eetgedrag

Lees deel 1 hierWe zijn niet naar een breinschool geweest om te leren hoe onze hersenen werken en welke invloed onze voeding heeft op ons dagelijks presteren. Beslissen we nog wel bewust over wat we eten in Nederland? Hoe sociaal geconditioneerd zijn we, als het gaat om onze voeding en eetgedrag?

Er zijn verschillende (externe) factoren die van invloed zijn op ons voedingsgedrag. Zoals werkdruk, omgeving, reclame, media, vrienden- en familiegedrag, opvoeding, financiële middelen, opleiding en nog veel meer. In hoeverre laten we ons eetgedrag bepalen door deze factoren?

Gezondheid en blauwe zones

Als we kijken naar omgeving en gezondheid in vergelijking met verschillende landen, dan zijn de bevolkingsgroepen van de ‘blauwe zones’ het meest gezond. Gebleken is dat voeding en het eetgedrag een zeer grote invloed heeft op hun gezondheid. Blauwe zones zijn gebieden waar mensen gemiddeld veel ouder worden, op veel hogere leeftijd nog in goede gezondheid verkeren en vaak nog gewoon aan het werk zijn. Bepaalde gebieden in Sardinië (eiland voor Italië) en Okinawa (eiland voor de kust van Japan) zijn daar goede voorbeelden van. In deze blauwe zones eten ze voldoende verse groenten, fruit, noten, (vette) vis, kruiden en peulvruchten en werken ze vaak tot ze niet meer kunnen.

Het fysieke werk is een belangrijke factor in het dagelijks bewegen. Acht uur per dag doorbrengen op een stoel achter een computer, is funest voor het menselijk lichaam.

Ook in Mediterrane landen (zoals op het eiland Sardinië) vind je de blauwe zones terug. Een ander verschil is dat de voeding in de mediterrane culturen vaak gelijk staat aan een belangrijke sociale gelegenheid waar de tijd voor genomen wordt. Deze sociale gelegenheid heeft invloed op een positief eetgedrag. Cultureel gezien neemt men de tijd om te eten en eet men tevens op regelmatige tijden. Nemen we in een gehaaste Westerse economie nog voldoende de tijd om onze voeding te nuttigen en werkelijk te proeven?

De voedingsindustrie heeft hier zeer handig op ingespeeld, met onder andere kant- en klaarmaaltijden en instant ontbijtdrankjes. Wellicht kunnen we stellen dat minder sociale controle en een individualistisch bestaan ook ten grondslag ligt aan slecht eetgedrag.

Onze overheid, voeding en ons eetgedrag

We kunnen onze voedingskeuzes ook laten bepalen door de ‘Schijf van Vijf’ wat door het Voedingscentrum (in opdracht van de overheid) is opgesteld, maar in hoeverre heeft de niet transparante voedingsindustrie hierin een vinger in de pap?

In november 2015 publiceerde de gezondheidsraad de Richtlijnen Goede Voeding 2015. Deze laten (eindelijk) een aantal goede ontwikkelingen zien, maar ook belangrijke punten om vraagtekens bij te zetten. Als voorbeeld geeft het rapport aan dat Nederlanders gemiddeld slechts 125 gram verse groenten eten en van fruit nemen mannen slechts 90 gram en vrouwen 120 gram per dag. Van de kinderen (vanaf) 7 jaar eet slechts 1-2% voldoende groenten en van volwassenen is dit maximaal 14%. Bouwen we op deze manier geen voedingstekorten op?

Het fysieke werk is een belangrijke factor in het dagelijks bewegen. Acht uur per dag doorbrengen op een stoel achter een computer, is funest voor het menselijk lichaam.

De mens wordt over het algemeen beschouwd als een omnivoor, waardoor ons spijsverteringsstelsel onder andere goed gedijt op voedingsrijke planten, groenten en fruit die veel vitaminen en mineralen bevatten. Echter bevindt zich steeds minder vitaminen en mineralen in ons dagelijks supermarkt voedsel en krijgen we er te weinig van binnen om optimaal te kunnen presteren. Toch ontraadt het Voedingscentrum  nog steeds voedingssupplementen voor mensen die niet tot een specifieke groep behoren waarvoor suppletieadvies geldt. Zoals zwangere vrouwen, ouderen of zieken.

Dode voeding zonder voedingswaarde

Ook ons voedsel zelf heeft invloed op ons eetgedrag. Met name het industrieel vervaardigd voedsel dat door verschillende fasen in het productieproces nog nauwelijks voedingswaarde  heeft. Voedingsmiddelen waar veel onnatuurlijke synthetische toevoegingen, zoals geur-, kleur- en smaakmakers aan zijn toegevoegd. E621 is een voorbeeld van een smaakmaker (glutamaat). Het wordt ook wel MSG (Monosodiumglutamaat) of Ve-tsin genoemd. Deze smaakmaker verbreekt letterlijk de verbinding tussen het verzadigingscentrum in onze hersenen en de maag. Op deze manier kent het lichaam geen verzadigingsgevoel meer en leidt dit dus tot overeten. Dit komt de voedingsindustrie direct ten goede en daardoor zullen deze smaakversterkers niet zo snel uit de productie gehaald worden.

Autonome kompas

Bovenstaand zijn enkel voorbeelden die ertoe leiden dat we ergens onze autonome functie zijn kwijtgeraakt, negeren of nooit hebben geleerd te gebruiken. Begrijpen we nog wat ons lichaam probeert te zeggen? We krijgen namelijk voldoende signalen vanuit ons lichaam, zoals: regelmatige hoofdpijnen, een gevoel van moeheid (weinig energie), een verstoorde stoelgang, brandend maagzuur, opgeblazen buik, rugklachten, gespannen nekspieren, slecht in slaap vallen en vermoeid wakker worden, etc. Waarschijnlijk weten onze over-, overgrootouders wel raad. Laten we daarom leren van anderen en onze eigen blauwe zone creëren, door voeding een belangrijkere positie te geven.

Wil je jouw dagelijkse focus kunnen houden tijdens een vergadering of die ene belangrijke deal binnenhalen? Zorg dan voor het drinken van voldoende water. Als je koffie lekker vindt, beperk je tot 2, 3 koppen koffie per dag. Zorg tevens voor een gevarieerd voedingspatroon bestaande uit de juiste vetten zoals: walnoten, amandelen, avocado, olijven, olijfolie, lijnzaadolie, kokosolie, vette vis (zalm, haring, makreel en sardines). Gebruik verzadigd vet in je voeding met mate zoals eieren, roomboter, kaas en pure chocolade (min. 72 gram cacao).

Sparkwise

Wij leren leidinggevenden hoe je de bedrijfsprocessen kunt optimaliseren. Wij gebruiken de inzet van de universele breinwetten om verbeteringen in te zetten en uit te voeren. Hierdoor behaal je de gestelde doelen veel gemakkelijker en krijg je een soepel draaiende organisatie.

Leidinggevende? Doe de Neuro Quotiënt test en ontvang 7 whitepapers over hoe het menselijk brein werkt.

Sandra Misran

Over de auteur
Ik ben voedingsdeskundige en richt me vooral op de verhouding voeding in relatie tot gezondheid. Dit is mede ingegeven doordat veel cliënten in mijn praktijk ondernemers en c-level managers zijn, die bemerken dat ze steeds minder energie hebben overdag. Het is gebruikelijk dat men dan naar energiedrankjes en koffie grijpt om te kunnen presteren. Het ligt echter aan de wijze waarop we ons in het westen (onder)voeden. Ik help ze om iets meer kennis van voeding te geven, zonder dat ze direct hun hele leven hoeven om te gooien. Ik schrijf samen met SparkWise.nl een boek over gezonde voeding. We verwachten dat in 2017 uit te geven.
artikelen
    Gerelateerde artikelen
    Ondernemen

    4 vragen voor als het niet goed gaat met je onderneming

    2 min lezen
    Ondernemen

    Moeiteloos je project afronden met deze 7 stappen

    5 min lezen
    Ondernemen

    Hoe verwachtingenmanagement tijd bespaart

    3 min lezen