HR

Medewerkers die gezond eten hebben betere werkprestaties

2 min lezen

Heb je de gehele dag belangrijke meetings staan?

Wil je echt die belangrijke deal binnenhalen? Of moet je enorm gefocust zijn tijdens een belangrijke presentatie? Uit onderzoek is gebleken dat medewerkers die gezond eten ca. 25% hogere werkprestaties realiseren dan mensen die ongezond eten.

Het eten van de juiste voeding, maakt dus echt verschil. Waarom? Door te veel en te vaak eenzijdig en verkeerd voedsel te eten, krijgt ons brein niet de juiste stofjes aangeleverd. Dit heeft invloed op je functioneren. Voedsel zoals gefrituurd eten, snoep, koek, gebak, wit fabrieksbrood, snacks en junkfood benadeelt het functioneren van je brein direct. Herken je weleens dat je struikelt over je eigen woorden, dat je niet helder kunt denken en moeite hebt om dingen te onthouden?

Het kan zijn dat je een te hoge werkbelasting ervaart en deze energie moet aanvullen. Dan is het goed te weten wat de juiste brandstof is voor het brein.

Gezonde quickscan door de kantine

Naast een gezond ontbijt is een gezonde lunch ook zeer belangrijk. Het kan zijn dat je afhankelijk bent van een bedrijfskantine. In de praktijk werk ik vaak met hoogopgeleiden en managers waarvan het merendeel niet bereid is, of in de gelegenheid is, om een gezonde lunch mee te nemen naar werk. Vaak zullen ze het met de bedrijfskantine moeten doen (of ze eten buiten de deur). Ik leer mijn klanten hoe ze een quickscan door het kantine-aanbod kunnen maken. Hieronder vind je een aantal richtlijnen waar een gezonde lunch uit moet bestaan.

Richtlijnen gezonde lunch

  • Zorg dus voor VOLDOENDE GROENTEN op het bord. Dit kan in de vorm van soep (groenten, tomaten etc.), salades, rauwkost, verse groene smoothies.
  • Gezonde vetten en eiwitten: vette vis (gerookte zalm, haring, makreel, sardien), avocado, eieren, notenpasta. Met mate: kaas, vleeswaren (bij voorkeur enkel kip of kalkoen).
  • Neem brood met mate en maak het niet de hoofdmoot van de maaltijd.
  • Vermijd alles uit pakjes zoals zalmsalade, eiersalade etc. vaak zijn hier suikers en kunstmatige kleur- en hulpstoffen aan toegevoegd.
  • Neem fruit vooraf aan de maaltijd of tussen de maaltijden door. Fruit verteert sneller in de maag dan zetmeelrijke voeding (zoals brood). Door dit tussendoor te eten gaat het niet gisten in de maag.
  • Kies voor water of (kruiden)thee. Vermijd vruchtensappen, koolzuurhoudende (fris)dranken en drinkyoghurt (hier wordt vaak suiker en/of slechte zoetstoffen aan toegevoegd).
  • Loop zo snel mogelijk langs al het gefrituurde voedsel. Zo kom je ook niet in de verleiding om iets op te scheppen.
  • Drink niet tijdens de maaltijd. Dit komt de maagsappen niet ten goede en deze heb je juist nodig voor een optimale spijsvertering. Drink een ½ uur na de maaltijd en het liefst water of kruidenthee.

Stop met desktop dining

Uit onderzoek blijkt dat 30% van de Nederlanders achter hun bureau eten. In vergelijking met Amerika valt dit cijfer nog mee, daar eet zo’n 62% achter hun bureau. Dit onbewuste eten en dus tegelijkertijd werken komt het brein niet ten goede.

De kans is groot dat je te weinig, te snel en dus gehaast eten. Hiermee krijgen de hersenen niet de juiste signalen van het spijsverteringskanaal door en dit wil je juist wel om zo goed mogelijk te kunnen functioneren. Neem dus de tijd voor de lunch en dit heeft als bijkomend voordeel dat je als collega ook socialer bent naar je omgeving.

Mocht jouw werkgever (nog) niet begrijpen hoe de output van de medewerkers positief beïnvloed wordt door een gezonde lunch, wellicht dat dit artikel daar verandering in kan brengen!

Sandra Misran

Over de auteur
Ik ben voedingsdeskundige en richt me vooral op de verhouding voeding in relatie tot gezondheid. Dit is mede ingegeven doordat veel cliënten in mijn praktijk ondernemers en c-level managers zijn, die bemerken dat ze steeds minder energie hebben overdag. Het is gebruikelijk dat men dan naar energiedrankjes en koffie grijpt om te kunnen presteren. Het ligt echter aan de wijze waarop we ons in het westen (onder)voeden. Ik help ze om iets meer kennis van voeding te geven, zonder dat ze direct hun hele leven hoeven om te gooien. Ik schrijf samen met SparkWise.nl een boek over gezonde voeding. We verwachten dat in 2017 uit te geven.
artikelen
    Gerelateerde artikelen
    HR

    Banen bij de overheid aantrekkelijker dan ooit

    1 min lezen
    HR

    Personeel effectiever laten werken met computers

    1 min lezen
    HR

    Pestgedrag negeren kan veel geld kosten!

    3 min lezen