Marketing

SEO Faux Pas: 8 dingen die je vooral niet moet doen

3 min lezen

In de afgelopen twintig jaar is het internet uitgegroeid tot een van de grootste spelers op het gebied van marketing.

Elk bedrijf heeft tegenwoordig een website, en verschillende bedrijfstakken worden dan ook steeds competetiever.

Waar je vroeger nog wel eens weg kon komen met zogenaamde ‘SEO trucjes’ straffen zoekmachines dat nu streng af. Zoekmachines kunnen er dan voor kiezen om je website niet meer te indexeren – dit betekent dat niemand je website meer kan vinden via die zoekmachine. Dat wil je natuurlijk niet! Hieronder beschrijven wij de 8 meest voorkomende SEO valkuilen.

1. Keyword stuffing.

Keyword stuffing is een oude techniek dat zijn glorietijd meer dan gehad heeft. In de late jaren negentig was het extreem populair, totdat Google door begon te krijgen dat content met een enorm aantal zoekwoorden niet relevant is voor de gebruiker. Daarom is het beter om meerdere relevante zoekwoorden te gebruiken en ervoor te zorgen dat de zoekwoorden niet extreem vaak in de tekst voorkomen, dat is vaak ook nog eens fijner voor de lezer of gebruiker.

2. (Onbedoelde) duplicate content.

Of je het nou expres doet of niet, duplicate content is nooit een goed idee. Zorg ervoor dat je alle duplicate content op je website identificeert en bewerkt, zodat zoekmachines deze niet oppikken. Mocht je duplicate content op je website willen behouden, dan kun je ervoor kiezen om bepaalde pagina’s niet te indexeren, bijvoorbeeld door noindex of nofollow tags.

3. Gekopieerde content.

Als je content kopieert van een andere website zonder dat je daar toestemming voor hebt, dan kan het zijn dat je wordt ‘aangegeven’ bij Google. Die kan er dan voor kiezen om je website niet meer te indexeren.

Maar zelfs als je wel toestemming hebt om bepaalde content over te nemen, is het een beter idee om de content te herschrijven zodat deze origineel is. Als je content goed is, heb je meer kans op conversies en bezoekers die later terug zullen komen op je website.

4. Irrelevante zoekwoorden.

Het gebruik van irrelevante zoekwoorden komt nog verassend vaak terug op websites. Het werkt echter vaak averechts volgens SEO specialisten, niet alleen op het gebied van zoekmachines, maar ook op het gebied van de user experience. Als bezoekers je website vinden omdat ze iets opzochten over poker en jij zoekwoorden gebruikt hebt die daarmee te maken hebben, maar je bent eigenlijk een winkel die duikpakken verkoopt, dan wordt er snel weer weggeklikt.

5. Verstopte tekst en links.

Een andere techniek die erg populair was in de jaren negentig is het gebruiken van ‘onzichtbare’ tekst en links. Bij deze techniek wordt de tekst dezelfde kleur gemaakt als de achtergrond van de website (wit bijvoorbeeld) waardoor de tekst niet te zien is. Google heeft inmiddels deze technieken onderschept en de websites die op deze manier proberen te ranken worden ervoor gestraft.

Niet alle verstopte tekst is slecht voor je website en ranking in Google. Een duidelijke alt text toevoegen aan je afbeelding kan bijvoorbeeld enorm helpen met je ranking in Google. Een script voor Java of code voor Flash is ook acceptabel. Deze laatste twee punten kunnen je helpen om je relatie met zoekmachines te verbeteren.

6.Manipulatie van links.

Links zijn op vele manieren te manipuleren. Zo kan je links naar je eigen website plaatsen in content die absoluut niet relevant is, links verkopen en zelf links naar andere websites plaatsen in niet-relevante content. Google controleert hier streng in, en schroomt niet om je website te de-indexeren als je deze regels overtreedt.

7.Mirror van een bestaande website.

Een mirror site is een kopie van een bestaande website, en wordt gebruikt om de website hoger te laten ranken. Ook worden deze websites soms ingezet als de originele website snel belast wordt en een hoog aantal bezoekers daardoor niet bij de site kan. Zoekmachines zijn hier echter geen fan van, mede doordat zich vaak duplicate content op mirror sites bevindt.

8.TrackBack & referentiespam.

Deze vrij nieuwe manieren van spam zijn vooral populair op blogs. TrackBack was van origine een systeem waarmee bloggers elkaar konden ‘pingen’. Het is prima om dit af en toe te gebruiken, maar om TrackBack constant te gebruiken om nieuwe bezoekers naar je website te leiden wordt door Google gezien als spam, en dus kan je dit beter niet doen.

Referentiespam is een bepaald type spamindexing die zich manifesteert door een site als het ware te bevuilen met fictieve data. De spammer wil graag zijn of haar website hoger laten ranken. Mocht je het slachtoffer zijn van referentiespam, dan hoef je je geen zorgen te maken om de indexering van jouw website.

Wel zullen je statistieken tijdelijk niet meer kloppen, en is het noodzaak dat je een spamfilter installeert in Google Analytics.

Romano Groenewoud

Over de auteur
Romano leeft, eet, drinkt, slaapt en ademt zoekmachine optimalisatie. Daarnaast trekt hij als digital nomad Zuidoost-Azië door om conferenties bij te wonen, te netwerken en kosten te drukken. Door deze twee passies te combineren kan Romano de meest cutting edge SEO campagne aanbieden die ondernemers helpt meer klanten te behalen via Google voor de scherpst mogelijke prijs.
artikelen
Gerelateerde artikelen
Marketing

De ideale website voor je bedrijf: waar moet de site aan voldoen?

1 min lezen
Marketing

Hosting voor SEO performance: wat is de impact op organische vindbaarheid en waar op letten?

5 min lezen
Marketing

Wat ondernemers kunnen leren van de Monnik die zijn Ferrari verkocht

5 min lezen