Startups

Van startup naar scaleup, maar hoe dan?

3 min lezen

Ben je een startup en krijg je jouw eerste klanten maar moeizaam of niet gevonden?

Lukt het je niet om investeerders te overtuigen? Kom je niet binnen bij een acceleratieprogramma? Of wil je als startup starten en direct een solide basis leggen voor je onderneming? Dan hebben wij de oplossing.

Het Europese Startup Ecosysteem

De Europese startup community richt zich voornamelijk op het bouwen van oplossingen, het creëren van producten en deze de markt in drukken (push gedachte). Binnen het startup-ecosysteem zijn daar verschillende partijen voor, denk daarbij aan een incubators en accelerators en in een hele late fase groeiprogramma’s om de startup naar “grown-up” (corporate) te laten groeien.

De incubator is een broedplaats (de startup vestigt zich hier vaak in het prille begin) waar ondernemers in contact komen met “peers”. Gelijkgestemden die dezelfde problemen ervaren. Door met elkaar in een vertrouwde omgeving te sparren, tackelen ze enkele veel voorkomende valkuilen. Ook zijn er vaak mentoren betrokken die sparren over actuele thema’s die spelen bij de ondernemer. De incubator is relevant voor een startup, maar biedt geen gestructureerd proces om te ontwikkelen en groeien.

Accelerators zijn erg goed in het opschalen van de startup, door deze in contact te brengen met relevante netwerken en relaties. Dit is effectief als de startup een product-markt combinatie heeft gevonden die werkt (gevalideerd businessmodel). Het einddoel van een acceleratieprogramma is het pitchen voor investeerders, in de hoop een financieringsronde te voltooien en daarmee verder te groeien.

Startup Ecosystem-01

De Investeerder

Opvallend zijn de gesprekken met ondernemers waarin men aangeeft dat investeerders mogelijk geïnteresseerd zijn, maar dat “het” moet werken. Er moet eerst aangetoond worden dat er een werkend verdienmodel is, je commerciële haalbaarheid moet aangetoond zijn. Vaak interpreteert de ondernemer het woord “het” als: “ik moet een product hebben dat (technisch) werkt”. Deze communicatie ruis zorgt ervoor dat startups (niet alleen tech-startups) van mening zijn dat er eerst een werkend product moet zijn voordat er een investeerder aan boord gehaald wordt.

De startups gaan daarom in een vroege fase op zoek naar financieringen en leningen om prototypes te ontwikkelen. Acceleratieprogramma’s helpen mee, door de startups aan mentoren te koppelen die meedenken over het product. De mentoren helpen vaak brainstormen over wat zij denken dat de perfecte oplossing of feature is. Wanneer het prototype uiteindelijk werkt, gaat de startup terug naar de investeerder die vervolgens vraagt of er al betalende klanten zijn. Helaas is het antwoord vaak nee, omdat de focus op productontwikkeling ligt en niet op het valideren van aannames over de uiteindelijke klant.

Het heeft geen toegevoegde waarde om startups toe te laten tot een acceleratieprogramma. De startups hebben nog geen product-markt combinatie gevonden en weten niet welk probleem voor welke doelgroep ze oplossen. Het vinden van dit relevante probleem is van groot belang om uiteindelijk een product te ontwikkelen waar klanten écht op zitten te wachten en te komen tot een werkende product-markt combinatie.

Het vinden van een product-markt combinatie en een bijbehorend duurzaam en schaalbaar verdienmodel is vrijwel onmogelijk wanneer de de juiste combinatie van probleem en oplossing niet gevonden is.

De PreXLR (Precelerator)

De PreXLR helpt je in 100 dagen met het vinden van je eerste klanten en het aantonen van de commerciële haalbaarheid van je startup, zonder dat je een product ontwikkeld. Het ontwikkelen van oplossingen die het antwoord zijn op hedendaagse herkenbare problemen waar jouw klanten écht last van hebben. Jouw klant is hierdoor bereid je product of dienst te kopen; de basis voor het duurzame en schaalbare verdienmodel van je startup.

Wij stellen dat startups dit relevante probleem alleen vinden door snel en veel te experimenteren. Geen beslissingen maken vanuit een onderbuik gevoel, maar aannames valideren bij je toekomstige klanten op basis van zelf verzamelde data. We laten mentoren hun visie niet op jou projecteren, maar zorgen ervoor dat de “markt” je van échte feedback voorziet.

Tijdens ons preceleratorprogramma valideer je aannames op basis van data bij je eindgebruikers. Door middel van ons gestructureerde proces kom je snel in contact met je eerste klanten, je krijgt meer inzicht in hun problemen en welke schaalbare en duurzame oplossing, inclusief verdienmodel, jij daarvoor te bieden hebt.

Elke twee dagen deel je jouw voortgang met je peers tijdens korte pitchmomenten die worden opgenomen, zodat je een eigen dossier opbouwt voor jouw startup ontwikkeling. Door ons en onze mentoren word je voorzien van feedback op je zoekproces (nee, ze mogen niet hun eigen oplossingen op je projecteren!) en je gaat zo snel mogelijk weer naar buiten om je aannames verder te valideren. Het maken van je eerste omzet is de sleutel tot succes binnen ons programma, we zien je namelijk het liefst bootstrapped verder gaan, zonder investeringen! Daarnaast zorgen we ervoor dat je investor-ready bent, mocht er toch financiering nodig zijn dan pitch je voor een gelieerd seed-fonds.

Voor wie is de PreXLR?

De PreXLR is ontwikkeld voor startups die:

  • Die hun eerste klanten willen of moeten vinden;
  • Geen investeerders overtuigd krijgen;
  • Die nog niet klaar zijn voor een acceleratieprogramma of geen succes behaalt hebben in een acceleratie programma;
  • Een solide verdienmodel willen creeëren en risico’s willen beperken.

Per september starten wij ons eerste PreXLR programma aan de Luchthavenweg 81 in Eindhoven. Heb je interesse? Schrijf je dan nu in op Blue Whale Ventures

Stephan Botz

Over de auteur
Stephan Botz schrijft artikelen over Startups. Bij Blue Whale Ventures leid ik een programma dat startups sneller helpt naar een schaalbaar en duurzaam verdienmodel. Ook begeleid ik startups naar financiering.
artikelen
    Gerelateerde artikelen
    Startups

    Waarom recruiters startups succesvoller maken

    1 min lezen
    Startups

    Wat is een Minimum Viable Product (MVP)? Hoe maak je ze en waarom zijn ze belangrijk?

    4 min lezen
    Startups

    In 3 dagen je Startup bouwen, Yeah right!

    3 min lezen