Ondernemen

Waarom praktische tips heel kort werken

3 min lezen

Waarom vinden we tips zo aantrekkelijk?

De wereld is vrij complex, ingewikkeld en onoverzichtelijk. Elke dag worden nieuwe ontdekkingen gedaan, revolutionaire zaken uitgevonden en zaken die je niet mag missen bedacht. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van neuromarketing, growth hacking, IOT, epigenetica, neurosales, brain based training, brain hacking en noem maar op. Hebt u ook het gevoel niet het naadje van de kous te weten en ook behoefte aan een goede tip?

Bijna iedereen komt tijd te kort om alles bij te houden en op de hoogte te zijn van alle nieuwe ontwikkelingen. Maar niet alleen de happy view heeft het recht om op de hoogte te blijven, alle ondernemers en managers hebben het recht op deze kennis. Op zich is het tempo en de omvang van de vooruitgang al bedreigend genoeg. Als je niet oppast, ligt een burn-out om de hoek. Handige lijstjes met de 7 gouden tips, ongeacht over welk onderwerp het gaat, lijkt natuurlijk een gouden vondst.

We hoeven nu niet meer uren lang het internet af te struinen, kilometers aan tekst te lezen en tientallen uren te besteden om over alle belangrijke zaken precies op de hoogte te zijn. Gelukkig zijn er de experts en nerds die zich eindeloos verdiepen in de materie en voor ons deze prachtige lijstjes samenstellen en publiceren.

Het bijzondere is dat de tip lijsten in verschillende maten komen, de top 3, 10 en tegenwoordig vaak ook de top 7. Het is grappig om te weten dat deze aantallen uit de neurowetenschap komen. Het brein vindt 3 opties zeer prettig, bij meer dan 7 keuzes haakt het brein af. En omdat 7 tips meer “autoriteit” uitstraalt dan 3 ….. is de keuze snel gemaakt.

De essentiële vraag die we ons moeten stellen is natuurlijk, hoe succesvol zijn deze lijstjes eigenlijk en zijn er ook daadwerkelijk mensen die deze tips succesvol gebruiken?

Werken tips eigenlijk wel?

Je kunt geen managementboek openslaan of naar een programma luisteren of er worden wel tips gegeven. Tips voor succesvol management, tips om een burn-out te voorkomen, tips om snel rijk te worden en tips voor effectieve communicatie en ga zo maar door. Hoewel de mens altijd nieuwsgierig is naar tips, worden tips maar zelden of nooit gebruikt. Op zich is dat natuurlijk een vreemd fenomeen. We verslinden de tips bij bosjes maar passen ze maar zelden toe in de praktijk.

Vanuit neuro-wetenschappelijk oogpunt zijn hier twee belangrijke verklaringen voor:

  1. Er zijn twee tegenovergestelde krachten die zich in het menselijk brein afspelen. Aan de ene kant probeert het brein altijd een betere versie van zichzelf te creëren . Dat is de drive die ervoor gezorgd heeft dat we tegenwoordig niet meer in grotten en groene jungle wonen, maar in de urban jungle. De andere kracht die speelt is dat het brein het vertikt om iets te doen wat het niet wil. En omdat er een relatie bestaat tussen wat je niet leuk vindt en niet wilt doen, is de kans redelijk klein dat tips gebruikt worden.
  1. Daarnaast speelt ook het “not invented here” syndroom. Ooit wel eens iemand een advies gegeven om iets op een andere manier te doen? Dan herken je dit punt zeker. Als iemand iets niet zelf bedacht heeft dan vindt het brein het per definitie een veel minder goed idee dan als het zelf bedacht is. De weerstand, aangedreven door het reptielenbrein, houdt voet bij stuk, zelfs tegen beter weten in. We kunnen dan “lullen als brugman, maar tevergeefs. En daarom zullen anderen nooit de tips opvolgen die wij goed bedoeld aan hen geven.

Wat er in het brein afspeelt als een tip wordt gegeven is voorspelbaar: In eerste instantie wint de nieuwsgierigheid en wordt de tip gelezen. En als de lezer zich voorneemt om de tips in de praktijk te gaan brengen wil hij dat ook echt. Echter het reptielenbrein speelt parten. Omdat het reptielenbrein bijna altijd de baas is, wint de weerstand elk gevecht dat gevoerd wordt tegen een “voornemen”.

Het resultaat is dan dat de tip niet gebruikt wordt. Maar zult u zich afvragen, zijn er dan geen manieren om toch succesvol tips te geven die ook gebruikt worden?

De enige tip die wel werkt.

In de vorige paragraaf heb ik uitgelegd waarom tips in de regel niet werken. De beste tip is dus ook om geen tip te geven, want er is geen haan die er naar kraait. Er is echter één uitzondering en dat heeft te maken met de hersenwet van de intrinsieke motivatie en zelfbeschikking. Wanneer iemand zelf een tip heeft bedacht,  wordt het opeens heel anders voor het brein en is de kans groot dat de tip wel wordt gebruikt.

Wil jij weten hoe je op de juiste manier zelfbeschikking en intrinsieke motivatie moet activeren zodat iemand maximaal gebruik maakt van zelf bedachte tips, neem dan contact met ons op.

Wij leren leiders, ondernemers, CEO’s, leidinggevenden en ZZP’ers hoe je, door de inzet van de universele breinwetten, medewerkers en collega’s tips kunt geven die ervoor zorgen dat de fun omhoog gaat, de processen efficiënter lopen en de omzet spectaculair stijgt.

Is dat ook jouw ambitie? Doe dan alvast de Neuro Quotiënt TEST en ontvang automatisch via e-mail gratis de 7 whitepapers, die meer inzicht geven in hoe het menselijk brein werkt.

Marcel Bos

Over de auteur
Neuro wetenschappelijke inzichten maken een essentieel verschil bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Mijn trackrecord over de afgelopen 30 jaar is een gemiddelde rendementsverbetering van €250.000 per 50 Fte. Ik ben een expert in het realiseren van zakelijk succes op een begrijpbare, snelle en doel zekere wijze. Ruim 350 DGA’s, C-level managers en professionals hebben succesvol het programma gevolg. Ik treed regelmatig op als gastspreker en ben auteur van diverse artikelen op het gebied van neuro wetenschappelijke inzichten in relatie tot zakelijk en persoonlijk succes. Aanvullende informatie om jouw business te laten groeien en jouw carrière in een stroomversnelling te brengen kun je vinden op: www.sparkwise.nl.
artikelen
Gerelateerde artikelen
Ondernemen

4 vragen voor als het niet goed gaat met je onderneming

2 min lezen
Ondernemen

Moeiteloos je project afronden met deze 7 stappen

5 min lezen
Ondernemen

Hoe verwachtingenmanagement tijd bespaart

3 min lezen