Startups

Waarom recruiters startups succesvoller maken

1 min lezen

Ieder bedrijf begint met een eerste medewerker.

Of het nu Facebook, Albert Heijn of Shell is. Er is altijd één ondernemer die een gat in de markt ziet, gefrustreerd is, of denkt: dat kan ik zelf beter. Vrijwel geen enkele ondernemer heeft bij aanvang enig idee waar de reis heen gaat. Men gaat gewoon ondernemen.

Startups doen niet aan recruitment laat staan dat er een recruitmentvisie is

Succesvolle ondernemers groeien. Meer omzet leidt tot nieuwe medewerkers. In de meeste gevallen is dit bij jonge bedrijven een kwestie van tegen iemand aanlopen. Uit het eigen netwerk een vriend, oude bekende of ex-collega binnenhalen lijkt voldoende om de groei door te trekken. Van recruitment is nog geen sprake, laat staan dat er een recruitmentvisie is.

Iedere nieuwe medewerker is echter een diepte-investering en zou hiermee de organisatie beter moeten maken. Of dit medewerker nummer 2 of 2001 is, maakt echter een groot verschil. Zelfs al is nummer 2001 de nieuwe CEO. Bij nummer 2 wordt de organisatie 100% groter. Mooi als die vriend, oude bekende of ex-collega de ideale kandidaat is, maar echt realistisch is dit niet. Waarom zou je als ondernemer wel het maximale uit jezelf halen, maar bij de eerste aanname tevreden zijn met iemand die niet voldoet aan wat je zoekt en nodig hebt?

Professionals vinden startups interessant als werkgever

Als ondernemer weet je precies waar jouw kansen liggen en welke expertise ontbreekt. Door goed te inventariseren en vervolgens de juiste professionals aan te trekken groeit de organisatie harder en ontstaat er een flow.

De ondernemer kan ondernemen en de medewerkers kunnen excelleren. Het vinden en binnenhalen van deze experts verdient tijd en aandacht en daarmee specialisten. Voor recruiters ligt hier een grote kans. Wel eentje voor de lange termijn. Startups hebben meestal niet veel vet op de botten, laat staan dat ze 20 tot 25% van het bruto jaarsalaris kunnen en willen betalen aan iets wat ze zelf ook denken te kunnen. De recruiter haalt pas echt rendement wanneer de organisatie groeit en jij de recruitmentpartner bent.

Er zijn echter wel degelijk op korte termijn voordelen te behalen. Startups zijn hot. En niet alleen voor investeerders. Ook op professionals hebben startups een grote aantrekkingskracht. Als recruiter wil je jouw netwerk interessante posities bieden en hier horen startups bij.

Wim van den Nobelen

Over de auteur
Recruiter/Headhunter, Recruitment Strateeg, Nobelist, Spreker/Trainer/Blogger & Initiatiefnemer Sollicitatiebuddys.nl
artikelen
    Gerelateerde artikelen
    Startups

    Wat is een Minimum Viable Product (MVP)? Hoe maak je ze en waarom zijn ze belangrijk?

    4 min lezen
    Startups

    In 3 dagen je Startup bouwen, Yeah right!

    3 min lezen
    FinancieelStartups

    Ons startup ecosysteem; kans of hype?

    5 min lezen