Marketing

Wat is dat nou eigenlijk, een Call To Action?

3 min lezen

Op je website, als je een nieuwsbrief verstuurt of als je een Facebookadvertentie plaatst; een goede Call To Action mag niet ontbreken.

Maar wat is nou precies een Call To Action (ofwel CTA)? Waarom is het belangrijk om een CTA te hebben en wat maakt een CTA goed?

Een Call To Action is een oproep tot het nemen van actie.

In het Engels klinkt het wellicht wat gewichtig en fancy, maar het is gewoon heel simpel iemand aanzetten tot actie. Niets meer en niets minder. Heel gek, maar als klant hebben wij deze oproep nodig om daadwerkelijk tot actie over te gaan. Met name bij de aanschaf van diensten en niet alledaagse producten.

Als je dus wilt dat iemand iets van je koopt, dan heb je een CTA nodig.

Als je dat niet doet, wéét men niet wat de volgende stap is. En als iets niet duidelijk is, dan wordt er geen stap gezet. Men wacht af of trekt zich terug, maar er is in ieder geval geen actie. Met een CTA, maak je het potentiële klanten makkelijk om de volgende stap te zetten.

En om jouw potentiële klant daadwerkelijk die volgende stap te laten zetten, helpt het om dat op een directieve manier te doen. Dus bijvoorbeeld: download nu, bestel hier, grijp nu je kans, ja geef mij het eBook, enzovoort. Kort en krachtig doet het meestal goed, maar ik zeg, laat vooral je creativiteit stromen.

Zorg dat je Call To Action opvalt.

Dé manier om ervoor te zorgen dat jouw potentiële klant je Call To Action niet zal missen, is door deze letterlijk in het oog te laten springen. Dat kan door het gebruik van een banner, kleur, grotere letters en natuurlijk een mooie gekleurde button.

Als je veel tekst hebt kun je er het beste voor zorgen dat je de CTA herhaalt. Bijvoorbeeld als je een online training aanbiedt en zowel een introductie van de training hebt en uitleg over de modules. Dan plaatsje de CTA na de introductie én na de uitleg over de modules.

Zorg dus dat je niet te lang wacht met de CTA én dat hij duidelijk zichtbaar is.

Men klikt sneller als het niets kost.

Met een Call To Action ben je de bezoeker van jouw website of de lezer van je nieuwsbrief aan het verleiden. En verleiden gaat sneller als iets gratis en zonder risico is. Een goede CTA is daarom vaak gratis, snel en laagdrempelig. Men drukt nu eenmaal niet zo snel op een knop: “Ja, ik wil het” als het € 5.000,- kost. Wel als het een gratis eBook of whitepaper is.

Alleen de kreet “bestel nu” is natuurlijk niet genoeg.

Er gaat nog een stukje aan vooraf. Het moet namelijk wel interessant zijn wat ze bij je moeten bestellen. En het is daarnaast ook niet altijd zo dat de volgende stap iets ‘kopen’ is. Misschien wil je wel dat ze de inhoud van je programma of online training bekijken. Of je wilt dat ze hun e-mailadres achterlaten zodat je ze informatie kunt toesturen. En dat stukje is misschien nog wel belangrijker dan “Bestel nu”.

Je moet de klant eerst prikkelen en zijn interesse wekken en die natuurlijk ook vasthouden, zodat ze verder lezen. Een pakkende koptekst die de potentiële klant aanspreekt helpt daarbij. Men moet het gevoel krijgen “dit gaat over mij”. Om vervolgens behoefte te creëren door de toegevoegde waarde van het product of dienst te benadrukken. Men moet overtuigd raken. En vervolgens zet je hem aan tot het nemen van actie. Het zijn in totaal dus vier stappen die genomen worden en leiden tot een goede Call To Action.

Deze stappen moeten congruent zijn met wie jij bent als solo-ondernemer.

Vraag jezelf af… Past het taalgebruik bij wie ik ben? Past de uitstraling bij wie ik ben? Het heeft een averechts effect als jij je in de CTA anders voordoet dan wie je werkelijk bent. Mensen prikken er gewoon doorheen.

Als dit, zowel de binnenkant als de buitenkant zeg maar, goed op elkaar is afgestemd, dan is het enige wat nog overblijft klikken op de link of button, of wat dan ook. In ieder geval: actie!

En hoe weet je of het bij je past? Heel simpel, je krijgt er een glimlach van om je mond. Je vindt het zo leuk dat je het zelf zou willen hebben. Als er iets knaagt of als je twijfelt… dan zit er meestal iets niet goed. Speel dan in eerste instantie met de woorden, met de lay-out of vorm. Is dat het ook niet, dan is het ‘back to the drawing board’.

Misschien is de timing van de CTA niet goed, of is wat je aanbiedt niet goed. Misschien gaat het meer om de flow op de website. Het kan van alles zijn. Ga stap voor stap tweaken en kijk hoe je het kunt verbeteren, zodat je er wel blij van wordt.

Lukt dat ook niet? Stel je dan eens voor dat er helemaal geen CTA-regels zijn. Je kunt het gewoon niet fout doen. Wat wil je dat de bezoeker doet? Welke woorden zou JIJ daarvoor gebruiken?

Een Call To Action is dus onmisbaar.

De conclusie is dus dat een goede CTA onmisbaar is op in ieder geval je website. Een CTA zorgt ervoor dat bezoekers van je website betrokken raken en gaan reageren op jouw content. Het is de eerste stap om van een prospect een klant te maken.

Bianca van de Stadt

Over de auteur
Bianca van de Stadt is Businesscoach voor dienstverlenende ondernemers die nu écht willen doorbreken met hun bedrijf. Maar wel op een manier die past bij jou! Samen met Bianca bouw je aan het succes van jouw bedrijf, zonder concessies te doen, zonder way out of your comfortzone te gaan en zonder continu harder te moeten werken. Van stress, frustratie en te weinig tijd hebben, naar meer vrijheid, meer succes en je ideale leven leiden!
artikelen
Gerelateerde artikelen
Marketing

De ideale website voor je bedrijf: waar moet de site aan voldoen?

1 min lezen
Marketing

Hosting voor SEO performance: wat is de impact op organische vindbaarheid en waar op letten?

5 min lezen
Marketing

Wat ondernemers kunnen leren van de Monnik die zijn Ferrari verkocht

5 min lezen