Startups

Wat is een Minimum Viable Product (MVP)? Hoe maak je ze en waarom zijn ze belangrijk?

4 min lezen

Minimale producten die levensvatbaar zijn? Of Levensvatbare producten die minimaal zijn? Wat is dat nou precies zo’n MVP?

Het gaat voornamelijk om het woord “levensvatbaar” of “viable” en in tweede instantie gaat het om minimaal, aangezien het vanuit het Lean gedachtegoed voortkomt. Als allerlaatste gaat het om het product. Niet zozeer een product zoals de consument dat kent uit de schappen van een winkel, maar een product dat waarde over kan brengen.

Bij de kickoff van de Lean Startup beweging is het minimale levensvatbare product bedacht in relatie tot een actie richting klanten die bijdraagt aan de grootste leercurve gebaseerd op feiten in relatie tot het uiteindelijke product dat je wilt bouwen.

De essentie van Lean Startup is het wegnemen van aannames en zo gevalideerd functionaliteiten ontwikkelen waar klanten echt op zitten te wachten. Dat doet de ondernemer door zijn aannames te beschrijven en deze vervolgens te toetsen bij klanten.

minimum viable product

Om jouw aannames te toetsen is het belangrijk om van tevoren een voorspelling te doen over het veronderstelde resultaat.

Bijvoorbeeld, Y-klanten herkennen probleem 1 en hebben dat probleem met oplossing X verholpen. Als Y (het aantal) niet overeenkomt met jouw verondersteld aantal klanten dat een oplossing heeft gezocht voor het herkenbare probleem, dan stelt Lean Startup dat je aanname niet gevalideerd is en dat er dus geen relevant probleem is dat opgelost moet worden. Binnen de Lean Startup beweging heeft men bedacht dat de ondernemer de aannames het beste kan toetsen met behulp van MVP’s.

Maar hoe ziet een MVP eruit? En is dat dan een eerste versie van je product? Kan dat dan een prototype zijn? En hoe verhoudt zich dat dan tot de TRL (Technology Readiness Level)?

Heel eerlijk… deze vragen doen er eigenlijk niet toe bij een MVP. Want de MVP heeft niets te maken met het uiteindelijke product dat je op de markt wilt zetten. Het gaat bij de MVP namelijk om de maximale leercurve met de minste inspanning om jouw aanname te valideren/toetsen.

Dus een MVP draait niet om het product? En het gaat niet over goedkoop?!

We onderscheiden drie MVP’s namelijk; Exploration-, Pitch- and Congierge MVP. Deze drie MVP’s gebruik je naar eigen inzicht in verschillende situaties. Alle drie hebben specifieke kenmerken en zijn dus niet altijd te gebruiken.

Exploration MVP.

Een exploratief minimaal product werkt het beste als er relatief weinig informatie voor handen is. Je hebt een visie of concept voor ogen en bent met name nog zoekende naar een duidelijke richting. Je hebt nog geen idee wat het daadwerkelijke probleem is dat je wilt oplossen. Of de consument dat probleem ook belangrijk genoeg vindt. Je wilt dan achterhalen of de consument het probleem al eens heeft op gelost en als dat zo is, hoe ze dat gedaan hebben.

Het beste kom je hierachter door met de klant in gesprek te gaan. Je gebruikt hiervoor een interview methode die gebaseerd is op open vragen en zich richt op gedrag dat in het verleden heeft plaats gevonden. Door je te richten op feitelijk gedrag van iemand, geef je niet de gelegenheid om wenselijke antwoorden te geven. Ook zal de persoon in kwestie geen antwoorden “verzinnen” maar zich echt beperken tot zaken die in het verleden hebben plaats gevonden.

Pitch MVP.

De pitch MVP is gericht op het verkrijgen van waarde, of liever gezegd, de consument zover krijgen dat hij iets wat voor hem van waarde is afgeeft aan jou op basis van jouw belofte. Stel je loopt naar een autoliefhebber toe en zegt, “buiten staat een witte Porsche Carrera RS 3.0 uit 1970 en voor 100 euro mag jij hem vanmiddag lenen”. Dikke kans dat de autoliefhebber mee naar buiten loopt nadat hij me 100 euro heeft gegeven.

Bij innovaties is de “waarde propositie” vaak moeilijk vast te stellen. Met de pitch MVP krijg je direct scherp of iemand wel of geen toegevoegde waarde ervaart.

Belangrijk bij de Pitch MVP is dat er nog niets “ontwikkeld” is. In het voorbeeld van de Porsche zal ik eenmaal buiten aangekomen de 100 euro teruggeven aan de autoliefhebber. Hem of haar vriendelijk bedanken voor de tijd en aangeven dat ik geen Porsche bezit en dus ook niet kan meegeven. Omdat je niets nodig hebt voor de Pitch MVP is deze methode razendsnel in het valideren. Wel moet je precies weten wat je aan waarde wilt overbrengen. Dus het is raadzaam om eerst exploratief een richting vast te stellen en vervolgens te pitchen.

Congierge MVP.

De meest complexe MVP is de congierge MVP. Dit is de “handmatige” versie van wat je aan waarde wilt overbrengen. Het mooiste voorbeeld is misschien wel Zappos. Een Amerikaanse startup waar je (net als tegenwoordig bij Zalando) schoenen en fashion kan kopen.

Zappos is begonnen met schoenen, maar niet op basis van een volledige website met voorraad of leveranciers. Nee, wat Nick Swinmurn in 1999 deed was foto’s maken van schoenen in lokale schoenenwinkels. De foto’s plaatste hij online op een platte html pagina. Als een website bezoeker een paar schoenen mooi vond dan opende een email venster en kon je direct mailen naar Zappos. Nick ging vervolgens naar de lokale schoenenwinkel en kocht de schoenen die hij daarna zelf met de post verstuurde. Het volledige proces voerde hij “handmatig” uit.

Dit noemen we een concierge. Je zorgt er dus voor dat de consument daadwerkelijk waarde ervaart maar dat doe je met voor jou het kleinste risico.

Wat zijn de key take aways?

  1. Een MVP gaat niet over het realiseren van een Product.
  2. Een MVP gaat altijd over weinig moeite. Kost het je veel moeite om een MVP te realiseren dan is het waarschijnlijk geen MVP.
  3. Een MVP moet jou meer inzicht geven. Dus als je niets geleerd hebt na het lanceren van een MVP, spreken we niet over een MVP.
  4. Een MVP gaat niet over goedkoop, maar wel over de goedkoopste en snelste manier om maximaal te leren van jouw klanten.
  5. Een MVP moet jij als ondernemer direct uit kunnen voeren, lukt dat niet dan moet je je op een ander business model gaan richten.

Wil je zelf ervaren hoe het is om met een MVP je aannames te toetsen?

Stephan Botz

Over de auteur
Stephan Botz schrijft artikelen over Startups. Bij Blue Whale Ventures leid ik een programma dat startups sneller helpt naar een schaalbaar en duurzaam verdienmodel. Ook begeleid ik startups naar financiering.
artikelen
Gerelateerde artikelen
Startups

Waarom recruiters startups succesvoller maken

1 min lezen
Startups

In 3 dagen je Startup bouwen, Yeah right!

3 min lezen
FinancieelStartups

Ons startup ecosysteem; kans of hype?

5 min lezen