Marketing

Wat ondernemers kunnen leren van de Monnik die zijn Ferrari verkocht

5 min lezen

Stel je voor, een topadvocaat die schijnbaar alles heeft wat zijn hartje begeert.

Het hebben van een Ferrari is in zijn ogen daarvan het ultieme bewijs. Maar dan, midden in de rechtszaal, krijgt hij een hartaanval die hem bijna fataal wordt. Hij belandt daarna in een spirituele crisis en besluit radicaal te breken met alle luxe die hem al jaren omringt.

Hij beseft dat hij een oppervlakkig bestaan heeft geleid en gaat op zoek naar een eeuwenoude cultuur in de Himalaya. Uiteindelijk vindt hij deze in een klooster waarbij hij zich aansluit en wordt hij onderwezen in de ‘tijdloze deugden’ die de mens in staat stellen de potentie van geest, lichaam en ziel ten volle te ontplooien en intenser, gelukkiger en harmonieuzer te leven.

Het gaat hier over het boek ‘De Monnik die zijn Ferrari verkocht’ van Robin Sharma.

Het is een fictief verhaal, maar staat vol wijze levenslessen die wij in de échte wereld goed kunnen gebruiken. Gelukkig hoeven wij daarvoor niet helemaal naar een afgelegen klooster in de Himalaya te reizen, maar je kunt gewoon naar bol.com gaan om het boek te bestellen.

De advocaat in dit verhaal ziet het licht doordat hij een hartaanval krijgt.

Tot die tijd is hij alleen maar bezig met meer geld, meer status en een snelle en ongezonde levensstijl. Niets is te gek. Maar wat hij werkelijk deed was zijn ziel verkopen en steeds meer verwijderd raken van zichzelf. Helaas was een hartaanval noodzakelijk om hem weer met beide benen op de grond te krijgen.

Misschien kun jij je niet identificeren met de advocaat in dit verhaal, maar zeg eens eerlijk… zoek jij ook niet stiekem de oplossing voor geluk en succes buiten jezelf?

Want laten we eens kijken hoe we dit vertalen naar het ondernemerschap. Wanneer jouw bedrijf niet de omzet maakt die je wilt maken, dan ga je hoogstwaarschijnlijk op zoek naar informatie om jou te helpen om bijvoorbeeld meer klanten te krijgen. Je gaat googelen en je vindt al snel allerlei marketingoplossingen die je kunt toepassen. Gouden formules om zonder enige moeite klanten aan te trekken. Het enige dat je hoeft te doen is ‘deze’ stappen te volgen.

En dat ga je dan doen, maar het resultaat is niks, nakkes, nada. Of je hebt wel resultaat, maar dat is zeker niet het resultaat waar je op gehoopt had. En je gaat weer speuren op internet. Je gaat weer wat uitproberen en het lukt weer niet. Dit doe je een paar keer… Ondertussen stop jij veel tijd, energie en geld in je bedrijf, maar het levert niets op.

Je zit met je handen in het haar. Wat moet je nu in godsnaam nog doen om meer klanten aan te trekken en meer omzet te maken?

Als dit herkenbaar is, dan heb ik een wijze les voor jou…

Deze marketingtrucjes hebben jou verder weg geholpen van wie jij werkelijk bent en de marketing die bij jou past. Als wat jij doet niet congruent is met wat jij voelt (wie jij bent, wat bij jou past), dan verloopt het stroef en is de kans groot dat jouw inspanningen niet datgene opleveren wat jij wil dat ze opleveren.

En net als de monnik die zijn Ferrari heeft verkocht, zocht jij het buiten jezelf.

Wat jij geleerd hebt is wellicht succesvol gebleken voor ondernemers, maar geen enkele ondernemer is hetzelfde. Geen enkele ondernemer bestaat uit exact dezelfde factoren als jij. Er bestaat gewoon geen one size fits all. Dát is mijn overtuiging.

De eerste stap is om te kijken wat er past bij jou als ondernemer, als mens en bij je bedrijf. En dán kijk je pas naar de juiste oplossing om meer omzet en meer klanten aan te trekken.

Wist je dat ondernemen ongeveer 75% mindset is?

Het meeste werk gebeurt dus van binnen. En heeft helemaal niets met marketing te maken. Het heeft met jou te maken. Als jij onderneemt op een manier die bij je past, dan word je daar gelukkiger van. En dat zal zich uiten in meer klanten en dat niet alleen, ook nog eens de juiste klanten. Zodat je niet alleen omzet maakt, maar ook winst.

De 7 Tijdloze Deugden vertaald naar het ondernemerschap:

Deugd #1.

Leer je geest beheersen: de kwaliteit van je leven wordt bepaald door de kwaliteit van je gedachten.

De Ondernemersles: Maak jezelf de ‘ondernemers-mindset’ eigen zodat jij de Kickass CEO wordt van jouw bedrijf. Een kickass CEO werkt onder andere AAN zijn bedrijf in plaats van IN. Dit levert meer succes op. Wil je hier meer over weten? Download dan mijn gratis eBook over dit onderwerp.

Deugd #2.

Volg je doel: stel persoonlijke, zakelijke en spirituele doelen en durf ernaar te handelen.

De Ondernemersles: Een ondernemer weet wat zijn stip op de horizon is. Elk besluit dient in dienst te staan van zijn (bedrijfs)doelen. Als het je niet dichterbij brengt doe je het dus niet. Stel korte termijndoelen en lange termijndoelen. Het hoeft allemaal niet SMART en volgens allerlei regels. Belangrijk is dat het voor jou duidelijk is en dat jij er blij van wordt. Het is immers jouw stip!

Deugd #3.

Beoefen Kaizen: verlichting is het gevolg van consequent werken aan je geest, lichaam en ziel.

De Ondernemersles: Kaizen is het nemen van kleine stapjes die uiteindelijk leiden tot grote verandering. Er is geen lift naar succes. Hou vertrouwen en blijf in beweging. Het zal je dichterbij je doelen brengen, dichterbij succes en dichterbij gelukkig ondernemerschap. Wil je hier meer over weten? Lees dan het boek “De Kunst van Kaizen” van Robert Maurer.

Deugd #4.

Leef met discipline: discipline krijg je door kleine dingen te blijven doen die moed vragen.

De Ondernemersles: Kom regelmatig uit je comfortzone. Want als je doet wat je altijd doet, krijg je wat je altijd kreeg. Het kost moeite en het is spannend, maar als je je comfortzone steeds een beetje oprekt (stapje voor stapje), zul je de meest mooie resultaten behalen. Er is echter een verschil tussen uit je comfortzone treden en iets doen wat echt niet bij je past. Beiden leveren weerstand op. De kunst is te herkennen welke van de twee het is. Het één levert succes op, het ander… niet.

Deugd #5.

Respecteer de tijd: richt je op prioriteiten en bewaar het evenwicht.

De Ondernemersles: Zorg voor structuur in je bedrijf en ontwikkel rituelen. Dit zorgt ervoor dat je leven als ondernemer makkelijker wordt. En dat je de juiste dingen blijft doen. Het zorgt er ook voor dat jij meer tijd overhoudt voor het helpen van je klanten in plaats van allerlei zaken die óók met het ondernemerschap te maken hebben.

Deugd #6.

Onbaatzuchtig anderen dienen: de kwaliteit van je leven komt uiteindelijk neer op de kwaliteit van je eigen bijdrage.

De Ondernemersles: Geef veel waarde aan je klanten. Wees servicegericht, maar bewaak wel je grenzen (dit gaat nog wel eens mis). Geef gratis dingen weg in de vorm van blogs, video’s en andere zaken. Maar zorg altijd dat er een goede balans is tussen de waarde die jij biedt en wat je ervoor terug krijgt, in geld, energie of andere middelen.

Deugd #7.

Beleef het heden: geniet van de reis en beleef iedere dag alsof het je laatste is.

De Ondernemersles: Vier je successen en wees dankbaar voor waar je nu bent met je bedrijf en in je leven. Die stip aan de horizon is leuk, maar vergeet onderweg daar naartoe niet te genieten. Kijk wat je allemaal al hebt bereikt. Kleine of grote successen (hoeft niet altijd met geld te maken te hebben), vier ze altijd!

[miptheme_quote author=”Robin Sharma” style=”boxquote text-left”]Begin vandaag, leer meer, lach meer en doe wat je werkelijk graag doet. Laat je niet van je bestemming af brengen. Want wat achter je ligt en wat voor je ligt doet er weinig toe vergeleken met wat in je ligt[/miptheme_quote]

Wanneer je stap voor stap aan deze 7 deugden, ofwel ondernemerslessen, werkt, zullen deze stappen leiden tot positieve gewoonten met positieve resultaten. De resultaten zullen je inspireren tot meer persoonlijke en zakelijke groei.

Als je geïnspireerd bent geraakt en het verhaal wilt weten achter deze deugden, dan raad ik je zeker aan het boek te lezen.

Bianca van de Stadt | Businesscoach
PUUR Praktisch, succesvol ondernemen

Bianca van de Stadt

Over de auteur
Bianca van de Stadt is Businesscoach voor dienstverlenende ondernemers die nu écht willen doorbreken met hun bedrijf. Maar wel op een manier die past bij jou! Samen met Bianca bouw je aan het succes van jouw bedrijf, zonder concessies te doen, zonder way out of your comfortzone te gaan en zonder continu harder te moeten werken. Van stress, frustratie en te weinig tijd hebben, naar meer vrijheid, meer succes en je ideale leven leiden!
artikelen
    Gerelateerde artikelen
    Marketing

    De ideale website voor je bedrijf: waar moet de site aan voldoen?

    1 min lezen
    Marketing

    Hosting voor SEO performance: wat is de impact op organische vindbaarheid en waar op letten?

    5 min lezen
    Marketing

    Wat is dat nou eigenlijk, een Call To Action?

    3 min lezen