Ondernemen

Zittend beroep? Voorkom gezondheidsproblemen

2 min lezen

We hebben in een voorgaand artikel een klein deel verteld over hoe teveel zitten en dus weinig fysieke beweging in combinatie met veel mentale belasting van invloed is op onze gezondheid.

Daarom wordt het ‘zitten’ ook wel het ‘nieuwe roken’ genoemd.

Er zijn verschillende onderzoeken hiernaar gedaan. Hieruit blijkt dat hoe meer tijd je zittend doorbrengt, hoe groter het risico is op eventuele gezondheidsproblemen. De risico’s die op de loer liggen zijn onder andere een grotere kans op diabetes en hart- en vaatziekten.

Maar zelfs bij mensen die naast zittend werk wel voldoende beweging hebben is het risico groter op ziektes! Dit blijkt ook uit een onderzoek van de Medical News Today. Dit onderzoekt geeft aan dat lange periodes van stilzitten niet opgeheven of geneutraliseerd kan worden door regelmatig sporten. Zo kun je dus niet twee tot vier uur zittend werk compenseren met een half uur sporten.

Beweging is simpel

Het is simpeler dan je denkt. Je hoeft geen sportatleet te zijn of fanatiek de sportschool te bezoeken om gezonder bezig te zijn. Het is belangrijk om naast het sporten dagelijks minimaal 60 minuten verdeeld over de dag te bewegen.

Dit kun je doen door:

  • Meer te gaan fietsen in plaats van met de auto te gaan
  • Pak een bus- of tramhalte verder van huis of andere locatie
  • Neem altijd de trap in plaats van de lift (thuis, op het werk, hotel,)
  • Zorg dat je elke 30 minuten zitten afwisselt met beweging. Misschien vind je het fijn om staand te bellen of loop wat vaker naar het kopieerapparaat. Loop eens naar een andere afdeling in plaats van te communiceren per email. Je kunt ook regelmatig een koffie of theeronde doen en dan maak je je collega’s ook gelijk blij.
  • Beweging in het vliegtuig kun je doen door af en toe je armen en benen te strekken, ronddraaiende bewegingen met je enkels te maken. Laat het bloed in ieder geval stromen en probeer af en toe in het gangpad te lopen.
  • Zit je als accountmanager veel in de auto, parkeer dan wat verder weg van het adres waar je moet zijn. Neem altijd de trap in een parkeergarage.
  • Maak in de lunchpauze een buitenwandeling van 15-30 minuten.
  • En kijk wat meer af van de natuur. Honden en katten zie je altijd overdreven uitrekken en strekken na een slaapje of een lange periode van liggen/zitten. Stijfheid in hun lijf is een signaal dat ze oppakken en hun manier van strekken bevordert de doorbloeding. Rek je eens een paar keer uit als je stijfheid in je spieren voelt, maak hier een gewoonte van.
  • Staat er een vergadering gepland? Misschien is het mogelijk om naar buiten te gaan en wandelend de agendapunten te bespreken. De natuur geeft ook nog eens vele impulsen om creatief te zijn. Te voet de natuur in gaan is veel leuker en gezonder dan achter een bureau te blijven zitten.

Bewegen is zuurstof voor het brein!

Het brein functioneert slecht zonder aanvoer van voldoende zuurstofrijk bloed. Wees inventief, er is altijd een manier van bewegen te vinden ongeacht het werk dat je uitoefent. Een ander professioneel bijkomend voordeel is dat de creativiteit hiermee toeneemt. Vitale organen zoals ons hart, longen, huid en hersenen gebruiken enorm veel zuurstof. Hierbij is het belangrijk dat het bloed blijft circuleren zodat voedingsstoffen worden aangevoerd en afvalstoffen worden afgevoerd.

Ons brein heeft die zuurstof en voedingsstoffen hard nodig, vooral als de werkdruk enorm hoog ligt en je mentale belasting toeneemt.

Lukt het je niet om een vraagstuk op te lossen en zie je niet meer helder door de vele stapels werk? Voorzie je brein dan van zuurstof. Laat alles even los en ga bewegen om de doorbloeding te stimuleren. Grote kans dat ideeën dan vanzelf te binnen schieten.

Sandra Misran

Over de auteur
Ik ben voedingsdeskundige en richt me vooral op de verhouding voeding in relatie tot gezondheid. Dit is mede ingegeven doordat veel cliënten in mijn praktijk ondernemers en c-level managers zijn, die bemerken dat ze steeds minder energie hebben overdag. Het is gebruikelijk dat men dan naar energiedrankjes en koffie grijpt om te kunnen presteren. Het ligt echter aan de wijze waarop we ons in het westen (onder)voeden. Ik help ze om iets meer kennis van voeding te geven, zonder dat ze direct hun hele leven hoeven om te gooien. Ik schrijf samen met SparkWise.nl een boek over gezonde voeding. We verwachten dat in 2017 uit te geven.
artikelen
    Gerelateerde artikelen
    Ondernemen

    4 vragen voor als het niet goed gaat met je onderneming

    2 min lezen
    Ondernemen

    Moeiteloos je project afronden met deze 7 stappen

    5 min lezen
    Ondernemen

    Hoe verwachtingenmanagement tijd bespaart

    3 min lezen